Programplaner og emneplaner - Student
G1NAT3500 Naturfag 2, vår Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences 2, Grade 1-7
- Studieprogram
-
Naturfag 2 for 1.-7. trinn i grunnskolenGrunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Naturfag for barnetrinnet tar sikte på å utvikle kunnskaper om og forståelse for det kompliserte og vare vekselspillet i naturen, og mellom natur og samfunn. Har vi "naturfagbrillene" på, observerer vi naturfaglige fenomener overalt i hverdagen. Faget skal stimulere til undring, interesse for og en positiv opplevelse av naturfag.
Grunnskolelæreren skal være i stand til å ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Det benyttes ulike innfallsvinkler til å arbeide med de grunnleggende ferdighetene gjennom naturfaget. Digitale ferdigheter oppøves gjennom ulike typer arbeidskrav. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfagundervisningen, og ha kunnskaper om jenters og gutters ulike holdninger til og interesser for naturfag. Det legges vekt på forskningsbasert kunnskap om elevers forestillinger i naturfag og deres faglige utvikling fra skolens første år.
Naturvitenskap og teknologiske nyvinninger har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av vår sivilisasjon. Vi står i dag overfor utfordringer i samfunn og miljø der kunnskap i naturvitenskapsfagene vil være avgjørende både nasjonalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling krever at grunnskolelærere har kunnskaper om både lokale og globale miljøutfordringer. De må kunne tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede og ansvarsfølelse og som etter hvert utvikles til kunnskap og engasjement for miljøet. Faget skal vise at naturvitenskapelige og teknologiske vurderinger bør gjøres i forhold til etiske verdier og idealer. Faget skal legge grunnlag for å se naturvitenskapens verdensbilde som et kulturprodukt, der observasjoner, eksperimenter, drøftinger og teorier gradvis endrer vår erkjennelse. Skal interessen for disse fagområdene økes blant barn og unge, trenger vi mange barnetrinnslærere med begeistring for naturfagene.
Naturfag 2 bygger på og videreutvikler fagkompetansen fra naturfag 1 , for å øke faglig trygghet på hele bredden av grunnskolefaget 1.-7. trinn. På noen sentrale faglige og fagdidaktiske områder skal det også utvikles dypere kunnskap. Ferdigheter og generelle kompetanse som grunnskolelærer for 1.-7. trinn videreutvikles fra naturfag 1 . Emnet skal gi økt erfaring i å bruke elevaktive læringsformer på flere ulike læringsarenaer.
Veiledet praksisopplæring/praksisstudier
Veiledet praksisopplæring tilbys aktive studenter i grunnskolelærerutdanningen 1.-7.
Praksisopplæringen i utdanningen er veiledet og går over fire studieår. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Praksisopplæringen i fjerde studieår er lagt til 1.-7. trinn. Hovedtema er skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser. I det fjerde studieåret har praksisopplæringen et omfang på 10 dager.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om regler for arbeidet med melding, undersøkelse og hjelpetiltak.
- har bred kunnskap om regler for omsorgsvedtak, tilbakeføring etter omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tvangsadopsjon etter barnevernsloven
- har bred kunnskap om reglene om samvær etter barnevernloven
- har bred kunnskap om reglene for behandling av akuttsaker, og de særlige rettssikkerhetsmessige utfordringer ved denne beslutningsformen
- har bred kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i barneverntjenesten
- kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i barnevernet
- kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av ulike tiltak
- kan skille mellom materielle vilkår, prosessuelle vilkår og bestemmelsenes beviskrav
- kan skrive begrunnelse for vedtak, herunder skille mellom fakta og rettslige vurderinger
- kan dokumentere vurderinger av barnets medvirkning og hensynet til barnets beste i beslutningsprosessen
Generell kompetanse
Studenten
- kan behandle barnevernssaker i tråd med forsvarlighetskravet, og med de krav som følger av internasjonale menneskerettigheter
Innhold
Studentmedvirkning - temautvalg
Studiet i naturfag er organisert i hovedtemaer (se under). Fagdidaktikk inngår i alle hovedtemaene. Ved studiets start inndeles studentene i temautvalg knyttet til hovedtemaene i studiet. Arbeidsoppgavene til temautvalget avtales med faglærer.
Kjemi 2
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.
- Organiske stoffer i hverdagen.
- Næringsstoffer.
- Beregninger og tillaging av løsninger.
- Mer om syrer og baser.
- Mer om redoksreaksjoner.
Fysikk 2
Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk.
- Undervisning og læring av begreper som brukes om
- elektrisitet, magnetisme og elektronikk
- energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- atom- og kjernefysikk
- solsystemet, universet, universets utvikling, romfart og romforskning
- Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi.
- Om praktisk arbeid i fysikk.
Teknologi i skolen 2
Temaet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.
- Teknologi og teknologididaktikk.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen byggkonstruksjoner og bærende strukturer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Kropp og helse 2
Temaet gir mer kunnskap om kroppens organsystemer og en innføring i cellenes biologi og hvordan egenskaper påvirkes av arvestoffet og miljøet. Temaet går videre på didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.
- Cellebiologi.
- DNA-molekylet og genetikk.
- Litt om bioteknologi.
- Organsystemer:
- Nervesystemet.
- Hormoner.
- Immunforsvaret.
- Urinveissystemet.
- Rusmidler og skader fra rusmidler.
Det miljøbevisste mennesket
Temaet omfatter kunnskap om miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Hovedtemaet er delvis prosjektorganisert.
- Jordas klima.
- Den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og global oppvarming, årsaker, konsekvenser og tiltak.
- Effekten av ozonlaget, endring av ozonlaget, årsaker, konsekvenser og tiltak.
- Bærekraftig utvikling og miljøutfordringer.
Jorda, planeten som ble levende 2
I fjerde studieår omfatter temaet evolusjonsteorien og hvordan planter og dyr tilpasser seg miljøet.
- Darwins evolusjonsteori, tidlige teorier om utvikling og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi.
- Biologiske mekanismer bak evolusjon; naturlig seleksjon og hvordan populasjoner og arter endres over tid.
- Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.
Å være lærer i naturfag 2
- Naturfagdidaktiske forskningsprosjekter nasjonalt og internasjonalt, f.eks. TIMSS, PISA og ROSE.
- Ulike arbeidsformer i naturfag.
- Om rollen som fagansvarlig i naturfag.
- Vurdering i naturfag.
- Studietur til ASE-konferansen i England.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:
- Arbeidskrav 1: Innlevering av en skriftlig individuell oppgave med maksimalt 4000 ord +/- 10 % og gjennomført medstudentvurdering av en individuell oppgave til en medstudent.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
- Arbeidskrav 2: Ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensversjonen til Lovdata Pro.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Sensorordning
Julia Köhler-Olsen
Opptakskrav
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Forkunnskapskrav og opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves det bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Naturfag 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.