EPN-V2

G1NAT2200 Naturfag 1, emne 2, Naturfaget i Kunnskapsløftet Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1, Module 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Denne fagplanen i Naturfag 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Naturfag henter sine kunnskaper fra biologi, fysikk, kjemi, geofag, teknologi og naturfagdidaktikk. Faget tar sikte på å utdanne lærere som skal kunne undervise naturfag som et helhetlig fag, tilpasset alle elever på 1.-7. trinn.

    Naturfag er både et teoretisk og et praktisk fag, og gjennom studiet skal studenten skaffe seg erfaring med varierte arbeidsformer. En grunnskolelærer skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og oppfatning av sammenhenger, og studenten skal derfor også gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om elevers naturfagforståelse.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KUNNSKAP

    Studenten

    • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
    • har kjennskap til energibegrepet og kan knytte det til konkrete eksempler fra naturvitenskapene
    • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
    • har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
    • har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
    • har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen
    • har kjennskap til begrunnelser for naturfagets plass i skolen
    • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
    • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
    • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff

    FERDIGHETER

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
    • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
    • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
    • kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
    • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
    • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
    • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
    • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
    • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
    • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

    GENERELL KOMPETANSE

    Studenten

    • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
  • Innhold

    Emne II i faget er delt i fire hovedtemaer:

    • Fysikk 1
    • Kropp og helse 1
    • Naturfagdidaktikk 1
    • Teknologi i skolen 1

    Fysikk 1

    Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

    • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
    • Undervisning og læring av begreper som brukes om 1) vann, luft, lyd og lys, 2) kraft, arbeid, effekt og energi, 3) vårt solsystem
    • Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
    • Elektrisitet
    • Om praktisk arbeid i fysikk

    Teknologi i skolen I

    Temaet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk

    • Teknologi og teknologididaktikk
    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

    Kropp og helse 1

    Temaet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle temaer innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

    • Oversikt over organsystemene
    • Sanser - med vekt på syn og hørsel
    • Nervesystemet med vekt på sanser
    • Blodets kretsløp og respirasjon
    • Fordøyelsessystemet
    • Skjelett og muskler
    • Fra befruktning til voksen. Pubertet.
    • Helse og livsstil

    Naturfagdidaktikk I

    Temaet er fagovergripende og er undervisningsmessig fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre temaene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.

    • Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen (Naturfag på små- og mellomtrinnet)
    • Eksperimentell lek og læring
    • Naturfagutstyr og varierte arbeidsmetoder i naturfag
    • Modeller i naturfag
    • Grunnleggende ferdigheter i naturfag (Naturfag som språkverktøy)
    • Naturfag ute
    • Å vurdere naturfag
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne 2 avlegges:

    I hovedtemaet "Fysikk 1":

    • Gruppepresentasjon (ca. 30 minutter) med individuell skriftlig rapport (ca. 1500 ord)

    I hovedtemaet "Teknologi i skolen 1":

    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord)

    I hovedtemaet "Kropp og helse 1":

    • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer, fremlegg i gruppe og individuell skriftlig rapport (30 minutters presentasjon og rapport ca. 1500 ord)

    I hovedtemaet "Naturfagdidaktikk 1":

    • Et individuelt "over-tid"-prosjekt med framlegg (5 minutter) Det knyttes IKT-krav til prosjektet.
    • Presentasjon av "naturfagnyhet" (5 minutter)
    • Individuell skriftlig rapport fra praksis (ca. 1500 ord)

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 100 % deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Fravær medfører alternativt arbeidskrav.

    I hovedemnene «Fysikk I»:

    • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk I

    I hovedtemaet "Teknologi i skolen 1":

    • Deltakelse på presentasjonsdag

    I hovedemnet "Kropp og helse ":

    • Deltakelse på presentasjonsdag for kropp og helse

    I hovedemnet "Naturfagdidaktikk ":

    • Deltakelse på presentasjonsdag av «over-tid prosjekt»

    Deltakelse på presentasjonsdag er obligatorisk fordi det gir erfaring med framlegg, respons, diskusjon og vurdering.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i Emne II består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

    Karakterskala

    Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.

    Pensum

    Totalt antall sider: ca. 640

    Erlien, W. & Mork, S. M. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag , Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)

    Dahlin, L. K., Svorkmo, A. -G. & Voll, L. O. (2013). Teknologi og design i skolen. Oslo: Cappelen Akademisk. (100 s.)

    Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanningen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3, 17-21 (ca. 70 s.)

    Pople, S. (2001). Complete Physics . Oxford University Press. Kapittel 1 - 7 (100 s.) Det er også mulig å bruke en norsk fysikkbok. Nærmere beskjed om dette i undervisningen.

    Kompendier:

    Naturfagseksjonen (red.) (2015). Kompendium i «Kropp og helse» (ca. 50 s.)

    Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium «Naturfagdidaktikk» (ca.150 s.).

    Norges forskningsråd (2003): Nysgjerrigpers arbeidsmetode. Til utdeling. (20 s.)

    Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7 trinn.

    Opptakskrav

    Faget er tilgjengelig som valgfag for studenter ved grunnskolelærerutdanningen i tråd med utdanningenes programplaner.