Programplaner og emneplaner - Student
G1NAT2200 Naturfag 1, emne 2, Naturfaget i Kunnskapsløftet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences 1, Module 2
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Denne fagplanen i Naturfag 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Naturfag henter sine kunnskaper fra biologi, fysikk, kjemi, geofag, teknologi og naturfagdidaktikk. Faget tar sikte på å utdanne lærere som skal kunne undervise naturfag som et helhetlig fag, tilpasset alle elever på 1.-7. trinn.
Naturfag er både et teoretisk og et praktisk fag, og gjennom studiet skal studenten skaffe seg erfaring med varierte arbeidsformer. En grunnskolelærer skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og oppfatning av sammenhenger, og studenten skal derfor også gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om elevers naturfagforståelse.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
- har kjennskap til energibegrepet og kan knytte det til konkrete eksempler fra naturvitenskapene
- har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
- har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
- har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
- har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen
- har kjennskap til begrunnelser for naturfagets plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
- kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
-
Innhold
Emne II i faget er delt i fire hovedtemaer:
- Fysikk 1
- Kropp og helse 1
- Naturfagdidaktikk 1
- Teknologi i skolen 1
Fysikk 1
Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
- Undervisning og læring av begreper som brukes om 1) vann, luft, lyd og lys, 2) kraft, arbeid, effekt og energi, 3) vårt solsystem
- Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
- Elektrisitet
- Om praktisk arbeid i fysikk
Teknologi i skolen I
Temaet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk
- Teknologi og teknologididaktikk
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Kropp og helse 1
Temaet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle temaer innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.
- Oversikt over organsystemene
- Sanser - med vekt på syn og hørsel
- Nervesystemet med vekt på sanser
- Blodets kretsløp og respirasjon
- Fordøyelsessystemet
- Skjelett og muskler
- Fra befruktning til voksen. Pubertet.
- Helse og livsstil
Naturfagdidaktikk I
Temaet er fagovergripende og er undervisningsmessig fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre temaene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.
- Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen (Naturfag på små- og mellomtrinnet)
- Eksperimentell lek og læring
- Naturfagutstyr og varierte arbeidsmetoder i naturfag
- Modeller i naturfag
- Grunnleggende ferdigheter i naturfag (Naturfag som språkverktøy)
- Naturfag ute
- Å vurdere naturfag
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne 2 avlegges:
I hovedtemaet "Fysikk 1":
- Gruppepresentasjon (ca. 30 minutter) med individuell skriftlig rapport (ca. 1500 ord)
I hovedtemaet "Teknologi i skolen 1":
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord)
I hovedtemaet "Kropp og helse 1":
- Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer, fremlegg i gruppe og individuell skriftlig rapport (30 minutters presentasjon og rapport ca. 1500 ord)
I hovedtemaet "Naturfagdidaktikk 1":
- Et individuelt "over-tid"-prosjekt med framlegg (5 minutter) Det knyttes IKT-krav til prosjektet.
- Presentasjon av "naturfagnyhet" (5 minutter)
- Individuell skriftlig rapport fra praksis (ca. 1500 ord)
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 100 % deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Fravær medfører alternativt arbeidskrav.
I hovedemnene «Fysikk I»:
- Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk I
I hovedtemaet "Teknologi i skolen 1":
- Deltakelse på presentasjonsdag
I hovedemnet "Kropp og helse ":
- Deltakelse på presentasjonsdag for kropp og helse
I hovedemnet "Naturfagdidaktikk ":
- Deltakelse på presentasjonsdag av «over-tid prosjekt»
Deltakelse på presentasjonsdag er obligatorisk fordi det gir erfaring med framlegg, respons, diskusjon og vurdering.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i Emne II består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.
Pensum
Totalt antall sider: ca. 640
Erlien, W. & Mork, S. M. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag , Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)
Dahlin, L. K., Svorkmo, A. -G. & Voll, L. O. (2013). Teknologi og design i skolen. Oslo: Cappelen Akademisk. (100 s.)
Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanningen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3, 17-21 (ca. 70 s.)
Pople, S. (2001). Complete Physics . Oxford University Press. Kapittel 1 - 7 (100 s.) Det er også mulig å bruke en norsk fysikkbok. Nærmere beskjed om dette i undervisningen.
Kompendier:
Naturfagseksjonen (red.) (2015). Kompendium i «Kropp og helse» (ca. 50 s.)
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium «Naturfagdidaktikk» (ca.150 s.).
Norges forskningsråd (2003): Nysgjerrigpers arbeidsmetode. Til utdeling. (20 s.)
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7 trinn.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for studenter ved grunnskolelærerutdanningen i tråd med utdanningenes programplaner.