EPN-V2

G1NAT2100 Naturfag 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1, Module 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk ved noen vanlige mineraler og bergarter
  • har kjennskap til hovedtrekk i den geologiske og biologiske utviklingen på jorda
  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Innhold

Emne 1 er delt inn i to hovedtemaer:

  • Kjemi 1
  • Jorda, planeten som ble levende 1

Kjemi 1

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

  • Kjemi i skolen og kjemididaktikk
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer
  • Om praktisk arbeid i kjemi
  • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer
  • Grunnstoffene og periodesystemet
  • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller
  • Generelt om kjemiske reaksjoner
  • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner

Jorda, planeten som ble levende 1

Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet ¿bærekraftig utvikling¿. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.

  • Feltarbeid i naturfag og feltdidaktikk
  • Økosystemer og populasjonsdynamikk
  • Fotosyntese og celleånding, energioverganger
  • Kretsløp i naturen (kretsløpene til C, N og H2O)
  • Det biologiske mangfoldet. Artskunnskap
  • Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer
  • ¿ Bærekraftig utvikling¿ og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
  • Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling
  • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse
  • Vær og klima

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne 1 kan avlegges:

I hovedtemaet ¿Kjemi 1¿:

  • Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter)
  • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (20 minutter)

I hovedtemaet ¿Jorda, planeten som ble levende I¿:

  • Skriftlig rapport fra feltarbeid (ca. 1500 ord). Rapporten veiledes i løpet av perioden for Emne I, men kan inngå som ett av de to arbeidskravene i mappen under Emne II.
  • Artsprøve (20 minutter)

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse:

I hovedtemaet ¿Jorda, planeten som ble levende 1¿:

  • Feltkurs med for- og etterarbeid (omfang 2-3 dager)

Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk.

Vurdering og eksamen

Eksamen i Emne I er en individuell muntlig eksamen med praktisk innslag. Omfanget er 30 minutter forberedelsestid og 30 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent senest to uker før eksamensdagen.

Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema. Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Karakterskala

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.

Pensum

Totalt antall sider: 750

Frøyland, M., Hannisdal, A., Hannisdal, M., Haugan, J., Nyberg, J., Munkvik, M. & Synnes, K. (2007 - 2009). Eureka! 8 ¿ 10, Naturfag for ungdomstrinnet. Oslo: Gyldendal forlag. Kapitlene oppgis ved studiestart, og bøkene kan lånes etter avtale. (70 s.)

Hannisdal, M. & Ringnes, V. (2013). Kjemi for lærere (2. utg.). Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5. ¿ 10. trinn. Oslo: Gyldendal akademisk. Kapittel 1 ¿ 7. (ca. 150 s.)

Hansen, P.J.K. (1999). «La oss snakke om været!» Værbok for lærere i grunnskolen. HiO-naotat 1999 nr.17. (24 sider: kap. 4, 5, 6, 7, 9. Ikke spesialbokser. Ny utgave ventet i 2015.)

Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanningen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4, 12-14 og 16 (ca. 180 s.)

Kompendium:

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i «Jorda, planeten som ble levende» (ca.120 s.)

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i «Teknologi i skolen» (ca. 50 s.)

Skjeseth, Steinar (2002): Norge blir til , Oslo: Schibsted forlag. (ca 100s)

Støttelitteratur til rapportskriving om feltarbeid:

Haraldsen, K. B., Isager, O. A, Poléo, T. & Stedje, B. (1991). Feltbiologi . Oslo: Universitetet I Oslo. Kompendium på LMS (30 s.)

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.