Programplaner og emneplaner - Student
G1MUS2100 Musikk 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Music 1, Course 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns musikalitet, uttrykksformer, kreativitet og identitet
- har grunnleggende kunnskap om norsk og internasjonal musikk fra ulike sjangrer og musikkhistoriske epoker, om norsk og samisk tradisjonsmusikk og om musikk fra ulike kulturer
- har kunnskap om grunnleggende musikkteori og ulike former for musikkanalyse
- har kunnskap om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike former for samfunnsuttrykk, for eksempel i film og media, og om hvordan musikk kan være et formende element i slike sammenhenger
- har kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring på 1. ¿ 7. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk og meningsfullt på eget hovedinstrument og akkompagnere sang på piano, gitar eller annet akkordinstrument
- kan leke og danse til og med musikk, og mestre et representativt utvalg av tradisjonelle og moderne musikkleker og danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisning på 1. ¿ 7. trinn
- kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med kollegaer og med elever på 1.¿7. trinn
- kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer
- kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument og stemme og kunne lede improvisasjons- og komposisjonsprosesser for elever på 1. ¿ 7. trinn
- kan bruke analoge og digitale musikkinstrumenter og tekniske og elektroniske hjelpemidler med tanke på musikalsk skaping, formidlingsvirksomhet og musikkopplæring
- kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell for skolefaget musikk for 1. ¿ 7. trinn
- kan mestre ulike innfallsvinkler til begynneropplæring i musikkfaget og være fortrolige med grunnleggende ferdigheter i skolefaget musikk
- kan gjennomføre tilpasset opplæring for elever med ulik bakgrunn, ulike forutsetninger og interesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
- kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverket for 1. ¿ 7. trinn
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
- Innlevering av to lytte- og arbeidsoppgaver i musikkteori.
- Prøve i musikkteori. Omfang: 2 timer.
- Praktisk prøve i metodisk ferdighetsmappe. Varighet: Ca. 10 minutter. Ferdighetsmappen består av praktiske aktiviteter studenten jobber med i løpet av studieåret. Deler av innholdet defineres av faglærerne, mens det øvrige velges ut av studenten selv. Nærmere detaljer om innholdskategorier og krav vil bli gitt ved studiestart.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ¿godkjent¿ eller ¿ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿ikke godkjent¿, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Studenter som ikke har anledning til å være med på studieturen, gjennomfører et tilsvarende arbeidsprogram.
Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 % tilstedeværelse) i følgende emner:
- Spill på akkompagnementsinstrument
- Metodiske emner (minimum 80 % tilstedeværelse i hvert av emnene)
- Musikkteori (dersom ikke annet er avtalt)
Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emne 1 (15 studiepoeng)
Eksamenen er praktisk-metodisk i form av et utøvende prosjekt med tilhørende muntlig eksamen. Begge komponenter må gjennomføres for at vurdering skal kunne gis. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.
- Utøvende prosjekt. Praktisk-metodisk eksamen på ca. 20 minutter i gruppe der instrumentale ferdigheter knyttet til spill på ulike klasseromsinstrumenter innen ulike sjangere vurderes.
- Muntlig eksamen i musikkorientering. Varighet: 10 minutter.
Det benyttes interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA. Det gis én gradert karakter A-F for eksamen i emne 1.
Pensum i emne 1
(773 s.)
Musikkorientering (128 s.)
Aksdal, Bjørn m. fl. (1998) Trollstilt, s. 7-24, 137-146. Oslo: Gyldendal norsk forlag. 28 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 126-176. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 51 s.
Metodikk (289 s.)
Neby, Thor (2001) Verden i samspill. Oslo: Norsk Musikforlag AS. 46 s.
Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 3-33. Oslo: Norsk Musikkforlag. 30 s.
Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 1. Sang, lek og rytmikk for barn 6-13 år , s. 3-14, s. 43-47. Oslo: Norsk Noteservice. 17 s.
Ophus, Tone (2015) Sang, spill og sprell 2. Flerstemt sang og samspill for barn 6-13 år . Oslo: Norsk Noteservice. 48 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 199-215, 232-262. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 48 s.
Kompendium med utdrag fra læreverk for musikkfaget. Ca. 50 s.
Lyttestoff. 50 s.
Musikkteori (49 s)
Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 34-53, 95-105, 177-188, 195-199. Oslo: Norsk Musikkforlag. 49 s.
Fagdidaktikk (187 s.)
Blix, Hilde Synnøve og Bergby, Anne Katrine (red.) (2007) Øre for musikk. Om å undervise i hørelære, s. 15-23. Oslo: Unipub. 9 s.
Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk. Revidert utgave, s. 19-36, 174-195. Oslo: Cappelens Akademiske Forlag. 40 s.
Kalsnes, Signe (2008) ¿Fagdidaktikk i musikk¿. I: Halvorsen, E. M. (red.) Didaktikk for grunnskolen, s. 236-261. Bergen: Fagbokforlaget. 26 s.
Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.
Varkøy, Øivind (2003) Musikk ¿ strategi og lykke , s. 150-163. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 14 s.
Sæther, Morten og Angelo, Elin (2012) Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, s. 43-66. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. 24 s.
Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 13-38, 54-72, 156-177. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 67 s.
Sangbøker og noter (Samlet utdrag: ca. 150 s. til ulike formål pr. semester)
Studenten velger minst én av følgende:
Gravlie, Tom (1997) Sang for alle. Oslo: Gyldendal. (483 s.)
Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikkforlag. (793 s.)
Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . (576 s.)
Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. (319 s.)
Noter fra ulike kilder (bl.a. internett) med sanger og stykker.
Individuelt spill (Utdrag, ca. 70 s.)
Indidviduelt tilpasset notemateriale tilpasset instrument og nivå, bl.a.
Ophus, Tone (2009) Den store bruksklaverboka . Rev. utg. Kompendium, 129 s.