Programplaner og emneplaner - Student
G1KOH2100 Kunst og håndverk 1, høstsemester Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts and Crafts 1, AutumnTerm
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinnBachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Inntil fire oppgaver innenfor fagets hovedområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Til hvert arbeidskrav skal det leveres en personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale. Arbeidskravene er i all hovedsak praktiske, eventuelt med skriftlig dokumentasjon. Arbeidskravene og loggene inngår i en mappe (se under Vurdering).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på følgende aktiviteter:
Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har;fordypet;kunnskap om språklig variasjon,;flerspråklighet;og språkendring;blant tegnspråklige;
- har kunnskap om språkideologi;og;tegnspråkenes plass i;språklig mangfoldige samfunn;;
- har kunnskap om;utvikling;og betydning;av;internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer;
- har;fordypet;kunnskap om;nyere tilnærminger til døves livserfaringer;og historie (døvestudier)
- har;fordypet;kunnskap om;hvordan teknologisk utvikling på ulike felt;har påvirket;døves samfunnsdeltakelse;
- har;fordypet;kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn;
- har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn;
;
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i;et;mangfoldsperspektiv;
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve;
- kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet;
- kjenner til;og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder;internasjonal tegnkommunikasjon,;taktilt tegnspråk;og haptisk;kommunikasjon
- kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan;redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve;
- kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom;mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige;;
- kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og;språklig mangfold;
- kan;redegjøre for;sammenhengen;mellom;lærerens;språkbevissthet;og;tegnspråkets plass i den flerspråklige;skolen;