EPN-V2

G1KOH2100 Kunst og håndverk 1, høstsemester Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts and Crafts 1, AutumnTerm
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Inntil fire oppgaver innenfor fagets hovedområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Til hvert arbeidskrav skal det leveres en personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale. Arbeidskravene er i all hovedsak praktiske, eventuelt med skriftlig dokumentasjon. Arbeidskravene og loggene inngår i en mappe (se under Vurdering).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på følgende aktiviteter:

Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har;fordypet;kunnskap om språklig variasjon,;flerspråklighet;og språkendring;blant tegnspråklige;
  • har kunnskap om språkideologi;og;tegnspråkenes plass i;språklig mangfoldige samfunn;;
  • har kunnskap om;utvikling;og betydning;av;internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer;
  • har;fordypet;kunnskap om;nyere tilnærminger til døves livserfaringer;og historie (døvestudier)
  • har;fordypet;kunnskap om;hvordan teknologisk utvikling på ulike felt;har påvirket;døves samfunnsdeltakelse;
  • har;fordypet;kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn;
  • har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn;

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i;et;mangfoldsperspektiv;
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve;
  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet;
  • kjenner til;og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder;internasjonal tegnkommunikasjon,;taktilt tegnspråk;og haptisk;kommunikasjon
  • kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan;redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve;
  • kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom;mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige;;
  • kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og;språklig mangfold;
  • kan;redegjøre for;sammenhengen;mellom;lærerens;språkbevissthet;og;tegnspråkets plass i den flerspråklige;skolen;