EPN-V2

G1ENG3100 English Language 1 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk språklæring 1
Study programme
English 1, Grade 1-7
Teacher Education 1.-7. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
  • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
  • har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
  • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Content

Supervised individual written exam, 4 hours

The paper can be written in English or a Scandinavian language.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav i Engelsk språklæring 1 må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Two journal entries.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Engelsk trinn 1-7 har følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Flerfaglighet

For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før¿». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

Assessment

The course discusses theoretical and practical aspects of modern DNA technology applied to detect genetic variation in the human genome (DNA), including NGS methods and analysis of NSG data. It provides knowledge about both normal variation and variation relating to predisposition for diseases. The laboratory part comprises a practical introduction to PCR method, DNA sequence analysis, DNA fragment analysis, and quantitative PCR (qPCR, analysis of gene expression). The practical part includes exercises using basic bioinformatics tools (e.g. BLAST) for the analysis of DNA and RNA sequence data. Students will also be introduced to important databases such as GenBank.

Permitted exam materials and equipment

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course if there are vacant places. The admission requirements are the same as for the specialisation.

Grading scale

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can demonstrate in-depth knowledge of structural and molecular variation, such as sequence variation, length variation and copy number variation, and mechanisms leading to genetic variation
  • can interpret and analyse how genetic variation can lead to disease
  • can assess and interpret the results of screening methods used in medical genetics and high-throughput methods (NGS) used for molecular genetic research
  • can demonstrate advanced knowledge of the principles behind methods and their areas of application
  • can account for and discuss the scope of application for homology analysis tools for DNA and RNA analyses and relevant sequence databases

Skills

The student

  • can carry out independent basic analyses using the PCR technique, DNA sequencing, fragment analysis and qPCR
  • can independently assess the suitability of methods and apply it to the development of diagnostic methods
  • can understand and interpret quantitative qPCR results on an independent basis
  • can use basic homology analysis tools for research and method development

General competence

The student

  • can take a critical approaching when becoming familiarised with new methods and apparatuses used in biomedicine (including NGS platforms) regarding their areas of application, possibilities and limitations

Examiners

Work and teaching methods include lectures, laboratory courses, including skills training in the form of lab exercises, seminars, group work (study groups/PBL) and self-study.

Admission requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:  

  • minimum attendance of 80% at laboratory courses
  • minimum attendance of 80% at seminars
  • three individual lab reports based on specified criteria.