EPN-V2

G1ENG2200 Engelsk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om barns språklæring i et andrespråkperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
  • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet
  • har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for eleven
  • kan planlegge, lede og vurdere læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
  • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpaset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Progresjon i engelsk og overgang til barnetrinnets siste del 5.-7. trinn:

  • Engelsk språk og språklæring del B.
  • Innføring i tekst og kultur del B.
  • Grunnleggende ferdigheter med fokus på trinn 5-7.
  • Vurdering for læring.
  • Analyse av læreplan og læreverk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til et bestemt antall tekster til studentenes professional learning journal (se kapittelet «Arbeids- og undervisningsformer» ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

To journal entries

- Journal entry relatert til metodologi (gruppeoppgave, muntlig presentasjon på 15-20 minutter).

- Journal entry relatert til analyse av elevtekst ((individuell oppgave: tekst som svar på 12 spørsmål).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. G1EN1 (1-7) emne 11 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen i vårsemesteret

Individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Pensum

FAGLITTERATUR (totalt ca. 740 sider)

Fagdidaktikk :

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet: A Teacher¿s Guide . Oslo: Gyldendal Akademisk (378 sider)

Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press. (ca. 100 sider)

Språklære :

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012). Introducing English Grammar (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (ca. 150 sider)

Nilsen, Thor Sigurd og Rugesæter, Kåre N. (2015). English Phonetics for Teachers (3rd ed.).

Bergen: Fagbokforlaget. (ca. 100 sider)

I tillegg kommer et elektronisk pensum tilrettelagt i Fronter (ca. 100 sider).

Anbefalte tekster ut over pensum vil bli kunngjort i Fronter.

Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:

Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen

English Subject Curriculum (LK06 in English)

SKJØNNLITTERATUR

Bildebøker 5-7:

Altman, L. (1993). Amelia¿s Road . Lee & Low Books.

Macaulay D. (1991). Black and White . Houghton Mifflin Juvenile Books.

Morley, B. (2009). The Silence Seeker . Tamarind Books.

Say, A. (1993). Grandfather¿s Journey . Houghton Mifflin Company.

Silverstein, S. (1964). The Giving Tree . Harper Collins.

Tan, Shaun (2010). The Red Tree. Hodder Children's Books.

Romaner :

Lewis, C.S. (1950, 2009). The Lion, the Witch and the Wardrobe (The Chronicles of Narnia) . HarperCollins Children's Books.

Rowling, J. K. (2014). Harry Potter and the Philosopher¿s Stone . Bloomsbury.

Film:

Maleficent (2014)