Programplaner og emneplaner - Student
FYSIOPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledgebased Clinicial Physiotherapy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
- foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
- veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
- drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
- reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
- kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
- har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
- kan stille praksisrelevante spørsmål
- har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
- gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
- planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
- anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
- kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
- legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
- tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
- selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
- vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
- foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
- vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
- skrive journal etter utdanningens retningslinjer
- vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
- bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
- formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
- gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
- *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
- praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
- *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
- vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
- vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
- vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
- vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
- ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
- identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter
* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, oppgaver, seminar, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.
Studenten har i en periode veiledet praksis. I denne perioden er 12 timer avsatt til ledelse av bevegelse- og aktivitetsgrupper, og 18 timer er avsatt til praksisforberedelse/-etterarbeid. Totalt 30 timer. Øvrig praksis i emnet er erfaringspraksis knyttet til viktige arenaer for «oppvekst» og til «arbeidslivet»
Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kombinert vurdering:
Del 1) Hjemmeeksamen i gruppe på 2-4 studenter: Skriftlig rapport om «oppvekst og arbeidsliv» basert på erfaringspraksis på inntil tre dager, omfang 1400 ord (+/-10 prosent). Eksamensperioden går parallelt med undervisningsaktivitet i semesteret.
Del 2) Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene markert med tre stjerner (***) og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. Omfang: Veiledning og ledelse av deltakere i bevegelses- og aktivitetsgruppe utgjør totalt 12 timer.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet.
Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av delene må denne delen tas på nytt. Ved karakteren F på del 1 hjemmeeksamen, har studenten(e) anledning til å levere bearbeidet besvarelse én gang. Ikke bestått del 2 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Det kan fremsettes klage over karakterfastsetting på del 1 hjemmeeksamen.
Vurdering og eksamen
10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.
Vurderingsuttrykk
Del 1) Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.
Del 2) Ikke relevant
Sensorordning
Del 1: Gradert skala A-F.
Del 2: Bestått-ikke bestått
Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet, basert på del 1.