Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO2200 Prevention, Treatment, Rehabilitation and Habilitation - specific Patient-/User Groups Course description
- Course name in Norwegian
- Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
- Weight
- 35.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet favner bredt og omfatter fysioterapi med personer/brukere som har, eller som har risiko for å få, midlertidig eller varig redusert funksjon som følge av ulike tilstander, sykdommer og/eller skader. I det tverrfaglige samarbeidet for pasient/bruker er målet med fysioterapi å fremme fysisk og mental helse gjennom å styrke mestringsevne, forebygge funksjonssvikt, opprettholde og/eller bedre funksjon, samt fremme aktivitet og deltakelse i et livsløpsperspektiv.
Emnet er delt inn i fem fagenheter:
- fysioterapi ved pulmonale, koronare og vaskulære sykdommer (8 stp.)
- fysioterapi ved nevrologiske funksjonsforstyrrelser (8 stp.)
- fysioterapi og pediatri (3,5 stp.)
- fysioterapi og geriatri (3 stp.)
- fysioterapi i psykisk helsearbeid (3 stp.)
I tillegg kommer noen fellesfaglige temaer (2,5 stp.) og praksis (7 stp.). Emnet omfatter også rammebetingelsene som styrer helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.
Læringsutbyttene nedenfor gjelder for alle fem fagenheter, samt INTER1200. De kan også i stor grad overføres til og anvendes på andre pasient-/brukergrupper.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått eksamen i emnene FYSIO2000 og FYSIO2100 før studenten kan påbegynne praksisperioden i FYSIO2200.
Learning outcomes
Etter fullført emne og har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om rehabilitering og fysioterapeutens fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt samarbeid
- har bred kunnskap om kommunikasjon, samarbeid og veiledning med pasient/klient, pårørende og andre samarbeidspartnere
- kan gjøre rede for hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning i individuelle rehabiliterings- og habilteringsprosesser
- har grunnleggende og bred kunnskap om forebygging av livsstilssykdommer
- kan diskutere fysisk aktivitet for personer med kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser
- har bred kunnskap om menneskets utvikling og endring i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om motorisk læring og kontroll
- har kunnskap om hvordan kropp og bevegelse påvirkes av normer, verdier, kultur og samfunn
- har kunnskap om et utvalg av standardiserte tester og testutstyr
- har bred kunnskap om og kan begrunne undersøkelse, behandling, rehabilitering og habilitering for personer med nedsatt funksjon
- har kunnskap om tekniske og ortopediske hjelpemidler, samt tilrettelegging av miljø
- kan gjøre rede for lover, forskrifter, veiledere og andre føringer som gjelder for statlig og kommunalt ansvar for behandling, re- og habiliteringsvirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskap fra tidligere emner sammen med evidens- og erfaringsbasert kunnskap for å vurdere funksjon, og planlegge mål og tiltak i samarbeid med brukere
- anvende det teoretiske rammeverket i ICF i vurderinger av pasienters funksjon, aktivitet og deltakelse
- anvende treningsprinsipper og læringsteorier for å beskrive, vurdere og drøfte gruppeaktivitet
- dokumentere gjennomførte fysioterapeutiske tester/funksjonsundersøkelser av ulike pasienter/brukere og faglige vurderinger av disse
- planlegge et tilpasset treningsopplegg basert på kasuistikker, og gjennomføre opplegget med en studentgruppe
- * * kommunisere og samarbeide med veileder(e), pasienter, pårørende og andre på praksisstedet
- * * overholde praksisstedets rutiner og retningslinjer
- * * anvende fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer i praksis
* * Læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid innen emnets fagenheter
- kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan samarbeide med medstudent(er) om planlegging og gjennomføring av fysioterapifaglige oppgaver
- kan identifisere og reflektere over fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk praksis
Teaching and learning methods
De fem forskjellige fagenhetene er i all hovedsak adskilte enheter som etterfølger hverandre. Noen temaer er felles og spredt utover semesteret. Arbeids- og undervisningsformene kombinerer ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening i gymsal, framlegg av personer som forteller om pasienterfaringer, arbeid med gruppeoppgaver hvorav noen legges fram for medstudenter og lærere, og ferdighetstrening hovedsakelig på medstudent(er). Studenten skal foreta bevegelsesanalyser av barn og voksne direkte og med utgangspunkt i video, gjennomføre tester/undersøkelser på medstudent, barn og eldre personer, utprøve ulike fysioterapibehandlinger/tiltak.
Ferdighetstrening gir grunnlag for å trene seg i å beskrive, analysere, klinisk resonnere, prøve ut og dosere tiltak. Problembaserte kasuistikker med ulike praksisrelevante problemstillinger gir studenten anledning til trening i kritisk tenkning, samt til å bevisstgjøre egne læringsbehov.
Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens eksamensmappe, se «Vurdering».
Studenten har en 4 ukers behandlings- og rehabiliteringspraksis, hovedsakelig i kommunehelsetjenesten, hvor studenten arbeider med pasienter og med skriftlige oppgaver.
Course requirements
Emnet er delt i to adskilte fagenheter: Bevegelse (B) og Funksjon og undersøkelse (FU ), men det er én eksamen hvor alle læringsutbytter kan testes. Arbeidskrav og læringsutbytter merket med «INTER1100» er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.
Fagenhet bevegelse: Bevegelse er et sentralt begrep i fysioterapeuters arbeid. Fokus i dette emnet er forskningsbasert kunnskap om fysisk aktivitet og utvikling av treningsintervensjoner, både individuelt og i gruppe, med bakgrunn i fysiologiske, anatomiske, biomekaniske og fenomenologiske perspektiver på bevegelse.
Fagenhet funksjon og undersøkelse: Denne fagenheten fokuserer på undersøkelser som benyttes av fysioterapeuter for å vurdere funksjon og funksjonshemming hos pasienter med plager knyttet til bevegelsesapparatet og i hovedsak ved muskel- og skjelettlidelser. Funksjonsundersøkelsen i denne enheten inkluderer anamnese, generelle og lokale undersøkelser. Funn fra undersøkelsen legges til grunn for å bestemme pasientens funksjonsdiagnose, som er grunnlaget for å planlegge fysioterapitiltak og oppfølgende evaluering. «International Classification of Functioning, Disability and Health» (ICF), Verdens helseorganisasjons (WHO) angir helserelaterte domener for funksjon: kroppsfunksjon og -struktur, aktivitet og deltagelse og i tillegg to kontekstuelle faktorer: miljøfaktorer og personlige faktorer.
Assessment
Studenten må være tatt opp på studiet.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Organisering av undervisningen i fagenheten Bevegelse ( B ) legger opp til varierte arbeidsformer som veksler mellom ressursforelesninger, seminarer, ferdighetstrening i gymsal, selvstudier og skriftlig arbeid med presentasjon i gruppe, laboratorieseminar i arbeidsfysiologi.
Organisering av undervisningen i fagenheten Funksjon og undersøkelse (FU) legger til rette for introduksjonsforelesninger i plenum som etterfølges av ferdighetstrening i klasserom med benker i mindre grupper. Studentene får også anledning til å prøve seg i terapeutrollen i ekstern praksis og i forhold til personer med muskel- og skjelettlidelser på den såkalte «pasientdagen» på høyskolen.
Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens mappe, se «Vurdering». Det forventes stor grad egenaktivitet i ferdighetstrening og gjennom selvstudier av pensumlitteratur for å tilegne seg læringsutbyttene på et tilfredsstillende nivå.