Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention, Treatment, Rehabilitation and Habilitation - specific Patient-/User Groups
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 35.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om faglige og fagdidaktiske teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
- har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv
- har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
- har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
- har kunnskap om hovedtrekk i norsk og internasjonal historie
- har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag, digitale dømmekraft og samfunnsdeltakelse
- har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling, FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv
- har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
- har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
- har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
- har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan
- kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger, inkludert gjennom bruk av digitale medier.
- kan lede læringsprosesser i begynneropplæring med vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter
- kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser;;
- kan fremme bærekraftig handlingskompetanse og aktivt demokratisk medborgerskap hos elevene
- kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
- kan fremme politisk sosialisering og kritisk tenkning omkring samfunnsfaglige spørsmål hos barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert ;
- kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn og i dimensjonene tid og sted
- kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap ;
- kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
- kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått eksamen i emnene FYSIO2000 og FYSIO2100 før studenten kan påbegynne praksisperioden i FYSIO2200.
Læringsutbytte
Etter fullført emne og har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om rehabilitering og fysioterapeutens fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt samarbeid
- har bred kunnskap om kommunikasjon, samarbeid og veiledning med pasient/klient, pårørende og andre samarbeidspartnere
- kan gjøre rede for hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning i individuelle rehabiliterings- og habilteringsprosesser
- har grunnleggende og bred kunnskap om forebygging av livsstilssykdommer
- kan diskutere fysisk aktivitet for personer med kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser
- har bred kunnskap om menneskets utvikling og endring i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om motorisk læring og kontroll
- har kunnskap om hvordan kropp og bevegelse påvirkes av normer, verdier, kultur og samfunn
- har kunnskap om et utvalg av standardiserte tester og testutstyr
- har bred kunnskap om og kan begrunne undersøkelse, behandling, rehabilitering og habilitering for personer med nedsatt funksjon
- har kunnskap om tekniske og ortopediske hjelpemidler, samt tilrettelegging av miljø
- kan gjøre rede for lover, forskrifter, veiledere og andre føringer som gjelder for statlig og kommunalt ansvar for behandling, re- og habiliteringsvirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskap fra tidligere emner sammen med evidens- og erfaringsbasert kunnskap for å vurdere funksjon, og planlegge mål og tiltak i samarbeid med brukere
- anvende det teoretiske rammeverket i ICF i vurderinger av pasienters funksjon, aktivitet og deltakelse
- anvende treningsprinsipper og læringsteorier for å beskrive, vurdere og drøfte gruppeaktivitet
- dokumentere gjennomførte fysioterapeutiske tester/funksjonsundersøkelser av ulike pasienter/brukere og faglige vurderinger av disse
- planlegge et tilpasset treningsopplegg basert på kasuistikker, og gjennomføre opplegget med en studentgruppe
- * * kommunisere og samarbeide med veileder(e), pasienter, pårørende og andre på praksisstedet
- * * overholde praksisstedets rutiner og retningslinjer
- * * anvende fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer i praksis
* * Læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid innen emnets fagenheter
- kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan samarbeide med medstudent(er) om planlegging og gjennomføring av fysioterapifaglige oppgaver
- kan identifisere og reflektere over fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Deleksamen 1: Individuell skriftlig oppgave (fagtekst) med selvvalgt problemstilling, og som kan bygge på arbeidskravet der studentene presenterer erfaringer fra praksis. Fagteksten skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %). Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart. Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (fem timer). Tillatte hjelpemidler til eksamen: 15 sider egenproduserte notater. Nærmere spesifikasjoner av formatteringen av notatene kommer i forkant av eksamen.
Deleksamen 1 og 2 vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen på deleksamen 1 har studenten anledning til å omarbeide tekstbesvarelsen fra ordinær eksamen til ny eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Vurderingsuttrykk
Se fagplanen.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.