EPN-V2

FYSIO2000 Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention, Treatment and Rehabilitation - Muscular and Skeletal Disorders
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak. Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått 1. studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for hvordan WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) kan anvendes i kliniske beslutningsprosesser
    • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike perspektiver
    • kan redegjøre for ulike forklaringsmodeller for smerte
    • har innsikt i emosjonelle aspekter ved langvarige smerter i muskel- og skjelettsystemet
    • kan gjøre rede for hvordan personlige, sosiale og kulturelle forhold virker inn på kropp og bevegelse
    • kan gjøre rede for muskel- og skjelettlidelser i et samfunnsperspektiv
    • kan gjøre rede for risikofaktorer for å utvikle muskel- og skjelettplager
    • kjenner til og kan oppdatere seg på forskning innen forebygging og behandling av muskel- og skjelettplager og effekten/nytten av tiltakene

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre en fullverdig funksjonsundersøkelse for å kartlegge skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
    • anvende standardiserte målemetoder for funksjon og bruke dem i kliniske beslutningsprosesser
    • vise/gjennomføre behandling med utgangspunkt i resultater fra undersøkelse
    • anvende sekundærforebyggende fysioterapitiltak for personer med skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
    • føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til utdanningens retningslinjer
    • presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg i en studentgruppe samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
    • overholde rutiner og retningslinjer for praksisstedet.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise empati og anerkjennelse i relasjoner med pasienter
    • kan reflektere over egen handle - og væremåte
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger og ferdighetstrening som kombineres med studentarbeid i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen tilrettelegger for utvikling av manuelle ferdigheter og kroppslige erfaringer under veiledning. Studentene skal behandle hverandre og bytte på å være «pasient» og «terapeut». Fysioterapi knyttet til undersøkelses- og behandlingstiltak presenteres for medstudenter som gruppearbeid og drøftes i samlet studentgruppe hvor faglærer er tilstede.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav

    Pasientjournal skrevet i praksisperioden skal være godkjent av veileder.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    • minimum 80 % tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening og timeplanfestet gruppearbeid (merkes med * i timeplanen)
    • minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis

    Praksis

    Emnet inneholder praksis på universitetets praksisavdeling i 5 uker.

    Innhold: Læringsutbyttene under "Ferdigheter" og "Generell kompetanse".

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått

    Veileder vurderer alle studentene.

  • Vurdering og eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent.

    Eksamensinnhold: Samtlige læringsutbytter under "Kunnskap" og "Generell kompetanse"

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter

  • Hjelpemidler ved eksamen

    (Mangler eventuelle hjelpemidler ved eksamen)

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle studenter vurderes av to sensorer. 25 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.