Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO2000 Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention, Treatment and Rehabilitation - Muscular and Skeletal Disorders
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak. Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for hvordan WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) kan anvendes i kliniske beslutningsprosesser
- kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike perspektiver
- kan redegjøre for ulike forklaringsmodeller for smerte
- har innsikt i emosjonelle aspekter ved langvarige smerter i muskel- og skjelettsystemet
- kan gjøre rede for hvordan personlige, sosiale og kulturelle forhold virker inn på kropp og bevegelse
- kan gjøre rede for muskel- og skjelettlidelser i et samfunnsperspektiv
- kan gjøre rede for risikofaktorer for å utvikle muskel- og skjelettplager
- kjenner til og kan oppdatere seg på forskning innen forebygging og behandling av muskel- og skjelettplager og effekten/nytten av tiltakene
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en fullverdig funksjonsundersøkelse for å kartlegge skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
- anvende standardiserte målemetoder for funksjon og bruke dem i kliniske beslutningsprosesser
- vise/gjennomføre behandling med utgangspunkt i resultater fra undersøkelse
- anvende sekundærforebyggende fysioterapitiltak for personer med skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
- føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til utdanningens retningslinjer
- presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg i en studentgruppe samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
- overholde rutiner og retningslinjer for praksisstedet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise empati og anerkjennelse i relasjoner med pasienter
- kan reflektere over egen handle - og væremåte
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger og ferdighetstrening som kombineres med studentarbeid i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen tilrettelegger for utvikling av manuelle ferdigheter og kroppslige erfaringer under veiledning. Studentene skal behandle hverandre og bytte på å være «pasient» og «terapeut». Fysioterapi knyttet til undersøkelses- og behandlingstiltak presenteres for medstudenter som gruppearbeid og drøftes i samlet studentgruppe hvor faglærer er tilstede.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Pasientjournal skrevet i praksisperioden skal være godkjent av veileder.
Obligatorisk tilstedeværelse
- minimum 80 % tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening og timeplanfestet gruppearbeid (merkes med * i timeplanen)
- minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis
Praksis
Emnet inneholder praksis på universitetets praksisavdeling i 5 uker.
Innhold: Læringsutbyttene under "Ferdigheter" og "Generell kompetanse".
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått
Veileder vurderer alle studentene.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent.
Eksamensinnhold: Samtlige læringsutbytter under "Kunnskap" og "Generell kompetanse"
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter
Hjelpemidler ved eksamen
(Mangler eventuelle hjelpemidler ved eksamen)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle studenter vurderes av to sensorer. 25 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.