Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO1200 Fysiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om normale fysiologiske mekanismer og funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet
- har kunnskap om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i celler og vev
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nervesystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sansesystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i muskelsystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sirkulasjonssystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i respirasjonssystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i fordøyelsessystemet, i energimetabolismen og innen basal ernæringsfysiologi
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i kroppens temperaturregulering
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nyre- og urinveissystemet
- kan beskrive og gjøre rede for forplantning og seksualfunksjon
- kan beskrive og gjøre rede for fysiologiske prosesser i hvile og aktivitet samt ved ulike typer påkjenninger
- kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
- kan beskrive og gjøre rede for betydningen av fysisk aktivitet og forebygging av livsstilssykdommer
- kan beskrive og gjøre rede for sentrale temaer innen klinisk fysiologi
Innhold
Emnet omhandler kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger. Videre omhandler det normalfysiologiske mekanismer og prosesser i ulike organsystemer og hvordan de ulike organsystemer fungerer sammen som helhet. Læringsutbyttene i fysiologi er grunnleggende for å forstå konsekvenser av skader og sykdom, og forutsettes for å forstå fysioterapivirksomhet som aktualiseres i etterkommende emner.
Emnet består av fagområdet fysiologi i rammeplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene er ressursforelesninger, selvstudier og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Sensorordning: Ekstern og intern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige.
Pensumliste
Dahl, H. A. (2008). Mest om muskel: essensiell muskelbiologi . Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 1- 6] [131 sider]
Gjøvaag, T. (2010). Arbeidsfysiologi . Oslo: Studiehefte, Avdeling for helsefag, HiO. [30 s.]**
Gjøvaag, T. (2011). Kosthold, helse, ernæring . Oslo: Studiehefte, Avdeling for helsefag, HiO. [30 s.]**
Sand, O., Sjaastad, Ø. V. & Haug, E. (2014). Menneskets fysiologi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-20] [834 sider]
Noter
* I kompendium.
** Deles ut av kursholder.
(Pensumliste ajour: 26.05.2016, biblioteket P48/ez.)