EPN-V2

FYSIO1200 Fysiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiology
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om normale fysiologiske mekanismer og funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet
  • har kunnskap om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i celler og vev
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nervesystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sansesystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i muskelsystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sirkulasjonssystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i respirasjonssystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i fordøyelsessystemet, i energimetabolismen og innen basal ernæringsfysiologi
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i kroppens temperaturregulering
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nyre- og urinveissystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for forplantning og seksualfunksjon
  • kan beskrive og gjøre rede for fysiologiske prosesser i hvile og aktivitet samt ved ulike typer påkjenninger
  • kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
  • kan beskrive og gjøre rede for betydningen av fysisk aktivitet og forebygging av livsstilssykdommer
  • kan beskrive og gjøre rede for sentrale temaer innen klinisk fysiologi

Innhold

Emnet omhandler kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger. Videre omhandler det normalfysiologiske mekanismer og prosesser i ulike organsystemer og hvordan de ulike organsystemer fungerer sammen som helhet. Læringsutbyttene i fysiologi er grunnleggende for å forstå konsekvenser av skader og sykdom, og forutsettes for å forstå fysioterapivirksomhet som aktualiseres i etterkommende emner.

Emnet består av fagområdet fysiologi i rammeplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene er ressursforelesninger, selvstudier og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Sensorordning: Ekstern og intern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige.

Pensumliste

Dahl, H. A. (2008). Mest om muskel: essensiell muskelbiologi . Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 1- 6] [131 sider]

Gjøvaag, T. (2010). Arbeidsfysiologi . Oslo: Studiehefte, Avdeling for helsefag, HiO. [30 s.]**

Gjøvaag, T. (2011). Kosthold, helse, ernæring . Oslo: Studiehefte, Avdeling for helsefag, HiO. [30 s.]**

Sand, O., Sjaastad, Ø. V. & Haug, E. (2014). Menneskets fysiologi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-20] [834 sider]

Noter

* I kompendium.

** Deles ut av kursholder.

(Pensumliste ajour: 26.05.2016, biblioteket P48/ez.)