Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO1100 Anatomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive og gjøre rede for kroppens anatomiske strukturer, oppbygging, og funksjon
- kan gjøre rede for sentralnervesystemets oppbygging og funksjon, herunder smertefysiologi
- kan gjøre rede for forholdet mellom det perifere, sentrale og autonome nervesystemets oppbygging og funksjon, og kroppen som funksjonell enhet.
- kan gjøre rede for nervesystemets plastisitet og evne til restitusjon etter skade
- kan gjøre rede for muskel-, skjelett- og nervesystem med vekt på kroppen som sensoriskmotorisk enhet
- kan gjøre rede for sanseapparatets struktur og funksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere anatomiske strukturer på anatomiske preparater
- kan palpere og identifisere anatomiske strukturer på kroppens overflate
- kan utføre og begrunne enkle funksjonsundersøkelser
- forholder seg respektfullt ved håndtering av anatomiske preparater
Generell kompetanse
Studenten
- forholder seg respektfullt til menneskekroppen ved undersøkelser
Innhold
Anatomi beskriver og forklarer hvordan ulike vevstyper og organsystemer er bygget opp og fungerer. I fysioterapi forstås kroppen som en funksjonell enhet. Grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjonsevne, samt samspillet mellom disse er nødvendig for fysioterapeuter. Det gir grunnlag for å undersøke struktur i ulike vev, funksjon i muskelskjelettsystemet og analysere bevegelse og aktiviteter.
Emnet består av fagområdet anatomi i rammeplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert som veksling mellom forelesninger, ferdighetstrening, demonstrasjoner av humane makroskopiske preparater og selvstudier. De delene av ferdighetstreningen som omfatter funksjonsundersøkelser og studier av humane preparater, foregår ved Medisinsk fakultet, Universitetet i Oslo.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Stasjonstest i makroanatomi inntil 30 minutter. Faglærer vurderer til godkjent/ ikke godkjent.
Vurdering og eksamen
Stasjonstesten må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. 15 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
Brodal, P. & Universitetet i Oslo Anatomisk, i. (1993). Overflateanatomi og funksjonsundersøkelse av ryggen: program og kommentarer . Oslo: Unipub.* [Kompendium 1640] [14 sider]
Brodal, P. (2002). Overflateanatomi og funksjonsundersøkelse av overekstremiteten: program og kommentarer . Oslo: Unipub.* [Kompendium 1492] [39 sider]
Brodal, P. (2013). Sentralnervesystemet . (5. utg.). Oslo: Universitetsforl. [4, 9-11,13-15,18, 20-24,31-34] [250 sider]
Dahl, H. A. & Rinvik, E. (2010). Menneskets funksjonelle anatomi: med hovedvekt på bevegelsesapparatet . (3. utg.). [Oslo]: Cappelen akademisk. [783 sider]
Holck, P. (2006). Akser og ledd . Oslo: Unipub. * [Kompendium 4006] [22 sider]
Petlund, C. F., Osen, K. K., Haug, F. M. S., Wyller, Ths., Ljunggren, E., Brodal, P. (1998). Overflateanatomi og funksjonsundersøkelse av underekstremiteten. Program og Kommentarer .Oslo: Unipub. * [Kompendium 13353] [68 sider]
Valgfritt anatomisk atlas.
Studieretning Mensendieck/MENDI1000 benytter:
Ross, L. M., Schünke, M., Schutle, E. & Schumacher, U. (2014). Thieme atlas of anatomy : general anatomy and musculoskeletal system (2. utg.). Stuttgart: Thieme.
Ressurslitteratur/annen aktuell litteratur
Anatomy.TV. (2015). Hentet 21. april 2016 fra http://anatomy.tv/new_home.aspx?startapp=&startres=&startstudyguide=&S=&ReturnUrl=&lpuserid=&
Noter
* I kompendium.
(Pensumliste ajour: 26.05.2016, biblioteket P48/ez.)