Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO1000 Fysioterapi, kommunikasjon og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy, Communication and Ethics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper innenfor profesjonell helsefaglig kommunikasjon
- kan reflektere over helseprofesjonenes utfordringer i et flerkulturelt samfunn
- kan beskrive ulike syn på helse og sykdom, kropp og bevegelse
- kan beskrive etiske teorier, begreper og lover som er relevant for helsefaglig praksis
- kan beskrive ulike perspektiver på fysioterapifaget
- kan hovedtrekkene i fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer
- kjenner til fysioterapifagets historie og fagtradisjon
- kan gjøre rede for det teoretiske grunnlaget for klassisk massasje
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet i en samhandlingssituasjon
- kan skille mellom ulike vevskvaliteter i hud og muskulatur
- kan vise ferdigheter i massasje på medstudent
- kan anvende ergonomiske prinsipper i utførelse av massasje .
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise empati, anerkjennelse og evne til å samarbeide medstudent
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester til nytte både for pasienten/brukeren og for samfunnet. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon. I tillegg er praktisk trening i palpasjon og massasje en gjennomgående del av emnet. Dette er grunnleggende ferdigheter i fysioterapifaget og er velegnet for utvikling av både relasjonell og manuell kompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, seminarer i basisgrupper, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledet ferdighetstrening i palpasjon og massasje på medstudenter, ekstern praksis og selvstudier. Ferdighetstreningen inkluderer kurs i gjenoppliving.
Studentene har praksis ca. 1,5 dag.
De fleste forelesningene er felles for flere helsefagutdanningene ved fakultetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har ett arbeidskrav: individuell praktisk prøve i massasje og palpasjon, inntil 20 minutter. Studentene har ett forsøk på prøven før ordinær eksamen. Andre forsøk arrangeres før ny/utsatt eksamen. Dersom prøven da ikke er godkjent, må studenten gå ned ett kull.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i ekstern praksis
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening, seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
Vurdering og eksamen
Arbeidskravet og kravene til obligatorisk tilstedeværelse må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. 15 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
Bunkan, B. H., Schultz, C. M. & Toverud, K. C. (2009). Medisinsk massasje . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-7] [202 sider]
Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1- 4, 7-10, 16] [210 sider]
Ekerholt, K. & Bergland, A. (2004). The first encounter with Norwegian psychomotor physiotherapy: patients' experiences, a basis for knowledge. Scand J Public Health, 32 (6), 403-410. Hentet frahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15762024
Fugelli, P. & Ingstad, B. (2001). Helse - slik folk ser det. A lay perspective on health, 121 (30), 3600-3604. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/463825/
Hagland, H. (2006). Massasje. Omsorg: Nordisk tidsskrift for Palliativ Medisin, 23 (3), 41-46.*
Jamtvedt, G., Hagen, K. B. & Bjørndal, A. (2003 ). Kunnskapsbasert fysioterapi: metoder og arbeidsmåter.Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 4] [65 sider]
Johannessen, A., Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode . Oslo: Abstrakt. [Kap. 1, 8] [36 sider]
Lærum, E. (2005). Frisk, syk eller bare plaget?: innføring i medisinsk nøkkelkunnskap . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 1-8 , 15-17] [95 sider]
Pedersen, R., Hofmann, B. & Mangset, M. (2007). Pasientautonomi og informert samtykke i klinisk arbeid.Tidsskrift for Den norske legeforening, 127 (12), 1644-1647. Hentet frahttp://tidsskriftet.no/article/1550083/
Thornquist, E. (2009). Kommunikasjon: teoretiske perspektiver på praksis i helsetjenesten . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap.11,12] [70 sider]
Thornquist, E. (2014). Fysioterapeutene : fra kosmologi til fagpolitikk. I R. Slagstad, & J. Messel (Red.),Profesjonshistorier . Oslo: Pax. [s.138-176] [38 sider]
Wifstad, Å. (2013). Helsefagenes etikk: en innføring . Oslo: Universitetsforl. [132 sider]
Lover og dokumenter:
Helsepersonelloven. (1999). Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) . Hentet 04.mai 2016 frahttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64?q=Helsepersonelloven
Lov om pasient- og brukerrettigheter. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven). Hentet 04.mai 2016 fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63?q=Pasient%20og%20brukerrettighetsloven
Norsk Fysioterapeutforbund. (2015). NFFs yrkesetiske retningslinjer . Hentet 04. mai 2016 frahttps://fysio.no/Forbundsforsiden/Jus-arbeidsliv/Aktuelle-tema/Etikk/NFFs-yrkesetiske-retningslinjer
Regjeringen. (2014). Samhandlingsreformen i kortversjon. Hentet 04.mai 2016 frahttps://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/samhandlingsreformen-i-kortversjon1/id650137/
Ressurslitteratur:
Engelsrud, G. (2006). Hva er kropp . Oslo: Universitetsforl. [s. 9-103]
Ertner, L. D. (2014). Berøring : i omsorg og lindring . Bergen: Fagbokforl.
Horntvedt, T. (2015). Interkulturelt helsearbeid . Drammen: Vett & viten.
Moe, S. (2009). Et kroppsfenomenologisk perspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse. Fysioterapeuten, (4), 17-21. Hentet fra http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Et-kroppsfenomenologisk-perspektiv-paa-fysisk-aktivitet-og-bevegelse [4 sider]
Thornquist, E. (2001). Kroppssyn og faglige utfordringer i dag. Fysioterapeuten, (14). Hentet frahttp://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Kroppssyn-og-faglige-utfordringer-i-dag [8 sider]
Noter
* I Fronter
(Pensumliste ajour: 26.05.2016, biblioteket P48/ez.)