EPN

FYSEL6010 Fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Geriatric physiotherapy knowledge based
Studieprogram
Videreutdanning i fysioterapi for eldre personer
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter det vitenskapelige grunnlaget for fysioterapeuters undersøkelse, vurdering og behandling, relatert til eldre personer. Emnet fokuserer på integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av eksisterende kunnskapsgrunnlag for undersøkelse, behandling og forebyggende tiltak. Emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapipraksis.

Overlapping

Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000.

Forkunnskapskrav

Det er ingen forkunnskapskrav i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fagfeltet fysioterapi for eldre 
  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos eldre personer 

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos eldre personer
  • anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
  • integrere forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og eldres kunnskap og preferanser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget i fysioterapi for eldre personer
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • identifisere og håndterer etiske dilemmaer knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning.

Organisering

Emnet har fire samlinger. Tre av samlingene ligger i første semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.

Obligatorisk tilstedeværelse som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell mappe med to oppgaver; hver med omfang inntil 2500 ord. Studenten jobber med oppgaven gjennom hele emnet.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Sensorordning

To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.