EPN

FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedriatic physiotherapy knowledge based
Studieprogram
Videreutdanning i fysioterapi for barn
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter det vitenskapelige grunnlaget for fysioterapeuters undersøkelse, vurdering og behandling, relatert til barn og unge. Emnet fokuserer på integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og barnets og familiens kunnskap og preferanser. Det tar for seg teorier og forskning knyttet til utvikling, læring og mestring. Emnet legger vekt på kritisk analyse og vurdering av eksisterende kunnskapsgrunnlag for, habilitering og forebyggende tiltak. Emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapipraksis.

Overlapping

Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000.

Forkunnskapskrav

Det er ingen forkunnskapskrav i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om utvikling og læring, funksjon og deltakelse innenfor fagfeltet fysioterapi for barn og unge
  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og motorisk læring hos barn og unge med typisk, forsinket og atypisk motorisk utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos barn med typisk, forsinket og avvikende motorisk utvikling 
  • anvende og kritisk reflektere over standardiserte kartleggingsverktøy i klinisk praksis
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegging og undersøkelse av barn
  • integrere forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og barnets og familiens kunnskap og preferanser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget og praksis i fysioterapi for barn og unge
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • identifisere og håndtere etiske dilemmaer knyttet til fysioterapi med barn og unge

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier og veiledning på arbeidsoppgaver og studentpresentasjoner. På samlingene inngår gruppeveiledning.

Emnet er organisert i fire samlinger. Tre av samlingene ligger i første semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på gruppeveiledning basert på digitale case.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell mappe med to oppgaver, hver med omfang inntil 2500 ord. Arbeidet pågår gjennom hele emnet.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Sensorordning

To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av en ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme studentene til gode.