Programplaner og emneplaner - Student
FYBPRA20 Clinical placement throughout the lifespan Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis gjennom livsløpet
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praksisemnet gir studentene erfaring med å undersøke kropp, bevegelse og funksjon, i tillegg til å stille kliniske diagnoser, vurdere indikasjon for tiltak, samt gjennomføre og evaluere disse. Det integreres kunnskap fra tidligere emner for å sikre en sammenheng mellom den teoretiske læringen og praksis. Studentene vil få erfaring med å identifisere og håndtere mer komplekse situasjoner og vurdere behov for å henvise videre. Brukermedvirkning og samvalg er sentrale prinsipper i dette praksisemnet, og studenten forventes å kunne delta i faglige diskusjoner og tverrprofesjonelt samarbeid.
Required preliminary courses
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om hvordan aldring og helsetilstander kan påvirke funksjon og helse.
- kunnskap om individets rett til autonomi, brukermedvirkning og samvalg
- kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for god kommunikasjon.
- relevant kunnskap for å ivareta barn og unge, samt andre sårbare grupper som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre, justere og skriftlig dokumentere undersøkelser og tiltak hos brukere eller pasienter ved ulike helsetilstander
- anvende fagkunnskap til å forstå, motivere og samhandle med brukere, pasienter og pårørende i endringsprosesser
- identifisere og følge opp mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep og henvise videre ved behov. Videre kan studenten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
- anvende oppsummert forskning og klinisk erfaring, samt hensynta brukermedvirkning i beslutningstaking
- anvende digital teknologi som fremmer kommunikasjon og samhandling
- delta i faglige diskusjoner og tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over bruker og pasients helhetlige situasjon, samt tilpasse tiltak til ulike kontekster
- reflektere over etiske dilemmaer i fysioterapipraksis
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter ekstern veiledet praksis, gruppeseminar, og selvstudier. Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på seks (6) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på ca. 40-45 timer per uke.
Praksis gjennomføres på ulike arenaer der fysioterapeuter er virksomme.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:
- Minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
- Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
Assessment
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
Grading scale
Examiners
Admission to the programme.
Overlapping courses
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can identify and compare the most common methods used in qualitative and quantitative research
- can discuss the most common theories of science and the relationship between theory of science and research method
Skills
The student
- can identify different types of clinical questions, such as questions about effect and prognosis, and knows which study design is most suitable for answering different clinical questions
- can critically assess research articles
- can analyse and interpret quantitative data, such as descriptive tables and figures
- can analyse and interpret qualitative data, such as various forms of text material
- can identify and discuss issues related to research ethics
General competence
The student
- can analyse relevant academic, professional and issues related to research ethics and propose solutions
- can disseminate research results of relevance to the discipline
- can analyse academic problems on the basis of the history, traditions, distinctive character and place in society of the health sciences