EPN-V2

FYBPRA2 Klinisk fysioterapi - II Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Placement - II
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    FYBPRA2 er et praksisemne som inneholder den andre av to praksisperioder i tredje studieår. Praksisstudiene gjennomføres på steder som er tilknyttet OsloMet - storbyuniversitetet gjennom inngåtte samarbeidsavtaler. Dette er primært i kommune- eller spesialisthelsetjenesten. Studenten skal utvikle handlingskompetanse for å møte kravene som stilles til en fysioterapeut. Basert på etisk refleksjon og kritisk tenkning skal studenten utøve faglig forsvarlig, personsentrert og kunnskapsbasert fysioterapi forankret i forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap, og delta i den daglige virksomheten på praksisstedet. Praksisstudiet gjennomføres på alle hverdager i ni (9) sammenhengende uker, med en arbeidsbelastning på inntil 45 timer pr uke.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

    Bestått FYBPRA1 Klinisk fysioterapi I

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • kjenner til tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet

    Ferdighet

    Studenten kan

    • innhente informasjon i samtale med pasienten og i øvrige undersøkelsessituasjoner, og kan forholde seg til kompleksiteten i pasientens livssituasjon
    • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte tester med utgangspunkt i pasientens kliniske tilstand og funksjonsnivå og testenes psykometriske egenskaper
    • muntlig presentere fysioterapeutisk bidrag i den tverrprofesjonelle oppfølgingen av en pasient, og presentere det kliniske resonnement som ligger til grunn for beslutninger
    • utøve personsentrert fysioterapi informert av forskning, erfaringsbasert kunnskap og pasientens perspektiv og kan demonstrere et bredt repertoar av tiltak som kan tilpasses i behandling, habilitering, rehabilitering, forebygging og palliasjon
    • fortløpende evaluere pasientens respons på behandling og andre tiltak gjennom behandlingsforløpet, og justere tiltak ved behov
    • veilede pasienter i endringsprosesser og styrke mestringsressurser, og evaluere utvikling i mestringsstrategier
    • tilpasse ortopediske og tekniske hjelpemidler, og bidra i tilrettelegging av omgivelser for å fremme bevegelse, funksjon og deltakelse
    • utforske hvordan teamarbeidere med ulik profesjonsbakgrunn kan bidra i personsentrert samarbeid, og ta initiativ til tverrprofesjonelt samarbeid, samt samhandle med helsearbeidere involvert tidligere/senere i behandlingsforløpet
    • bruke manuelle, kroppslige og pedagogiske virkemidler med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling
    • tilpasse egen kommunikasjon i møte med pasienter og pårørende
    • føre og oppdatere pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer og forskrift om pasientjournal slik at personvern ivaretas, og helsehjelpen kan kontrolleres i ettertid.
    • presentere og drøfte en faglig problemstilling i fagmøter og/eller studentmøter som er aktuell ved praksisstedet
    • planlegge egen arbeidsdag/-uke, og prioritere oppgaver, slik at egen helse, samarbeid med kollegaer, inngåtte avtaler og pasientsikkerhet ivaretas

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vise respekt, omsorg og empati i samhandling med pasienter/brukere/pårørende
    • anvende kunnskap om inkludering og likestilling i eget bidrag for å yte likeverdige og ikke-diskriminerende tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, etnisitet, språk, religion og livssyn, funksjonsnivå, sosial bakgrunn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
    • identifisere og håndtere etiske problemstillinger som oppstår i møter med pasienter og reflektere over egne holdninger og atferd
    • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, gjeldende lovverk, virksomhetens reglement og personalhåndbok (inkl. påkledning, hygiene, smittevern), og kan evaluere egen virksomhet
    • henvise pasienter videre til samarbeidspartnere og konsultere veileder ved behov
    • reflektere over egen fagutøvelse og kompetansenivå og selvstendig identifisere læringsstrategi og læringsmål
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis. Praksis gjennomføres primært i kommune- eller spesialisthelsetjenesten.

    Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på ni (9) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på inntil 45 timer per uke. I denne perioden skal studenten ha to demonstrasjoner/praktisk gjennomføring av undersøkelse og/eller behandling, med begrunnelse av kliniske valg og refleksjon over egen fagutøvelse.

    Som hovedregel vil studenten være i praksis på dagtid, men turnus kan forekomme. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Individuelt fagnotat etter gitte kriterier, 1000 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
    • To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og kontaktlærer, og eventuelt medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer.
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet og den løpende vurderingen som er gjort av studenten igjennom praksisperioden.

    For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

    Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - Ikke bestått

  • Sensorordning

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

  • Emneoverlapp

    15 studiepoeng overlapp med FYSIOPRA- og MENDIPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi.