EPN-V2

FYBPRA2 Klinisk fysioterapi - II Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Placement - II
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Forkunnskapskrav

Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kjenner til tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet

Ferdighet

Studenten kan

  • innhente informasjon i samtale med pasienten og i øvrige undersøkelsessituasjoner, og kan forholde seg til kompleksiteten i pasientens livssituasjon
  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte tester med utgangspunkt i pasientens kliniske tilstand og funksjonsnivå og testenes psykometriske egenskaper
  • muntlig presentere fysioterapeutisk bidrag i den tverrprofesjonelle oppfølgingen av en pasient, og presentere det kliniske resonnement som ligger til grunn for beslutninger
  • utøve personsentrert fysioterapi informert av forskning, erfaringsbasert kunnskap og pasientens perspektiv og kan demonstrere et bredt repertoar av tiltak som kan tilpasses i behandling, habilitering, rehabilitering, forebygging og palliasjon
  • fortløpende evaluere pasientens respons på behandling og andre tiltak gjennom behandlingsforløpet, og justere tiltak ved behov
  • veilede pasienter i endringsprosesser og styrke mestringsressurser, og evaluere utvikling i mestringsstrategier
  • tilpasse ortopediske og tekniske hjelpemidler, og bidra i tilrettelegging av omgivelser for å fremme bevegelse, funksjon og deltakelse
  • utforske hvordan teamarbeidere med ulik profesjonsbakgrunn kan bidra i personsentrert samarbeid, og ta initiativ til tverrprofesjonelt samarbeid, samt samhandle med helsearbeidere involvert tidligere/senere i behandlingsforløpet
  • bruke manuelle, kroppslige og pedagogiske virkemidler med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling
  • tilpasse egen kommunikasjon i møte med pasienter og pårørende
  • føre og oppdatere pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer og forskrift om pasientjournal slik at personvern ivaretas, og helsehjelpen kan kontrolleres i ettertid.
  • presentere og drøfte en faglig problemstilling i fagmøter og/eller studentmøter som er aktuell ved praksisstedet
  • planlegge egen arbeidsdag/-uke, og prioritere oppgaver, slik at egen helse, samarbeid med kollegaer, inngåtte avtaler og pasientsikkerhet ivaretas

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise respekt, omsorg og empati i samhandling med pasienter/brukere/pårørende
  • anvende kunnskap om inkludering og likestilling i eget bidrag for å yte likeverdige og ikke-diskriminerende tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, etnisitet, språk, religion og livssyn, funksjonsnivå, sosial bakgrunn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • identifisere og håndtere etiske problemstillinger som oppstår i møter med pasienter og reflektere over egne holdninger og atferd
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, gjeldende lovverk, virksomhetens reglement og personalhåndbok (inkl. påkledning, hygiene, smittevern), og kan evaluere egen virksomhet
  • henvise pasienter videre til samarbeidspartnere og konsultere veileder ved behov
  • reflektere over egen fagutøvelse og kompetansenivå og selvstendig identifisere læringsstrategi og læringsmål

Arbeids- og undervisningsformer

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Individuelt fagnotat etter gitte kriterier, 1000 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
  • To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og kontaktlærer, og eventuelt medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet og den løpende vurderingen som er gjort av studenten igjennom praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med FYSIOPRA- og MENDIPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi.