EPN-V2

FYBPRA10 Introduksjonspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to clinical placement
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet introduserer studentene for praksisfeltet i fysioterapi og de grunnleggende lovene og retningslinjene som styrer feltet. Studentene vil observere og delta i funksjonsundersøkelser, planlegge, gjennomføre og skriftlig dokumentere persontilpassede tiltak under tilsyn. Som en del av dette inngår anvendelse av treningslæreprinsipper, motivasjonsteorier og kommunikasjon med brukere, pasienter og pårørende. I tillegg aktualiseres tverrprofesjonelt samarbeid ved praksisstedet. Gjennom emnet får studenten erfaring med å reflektere over og tilpasse egen praksis. Aktuelle praksisarenaer er alle yrkessituasjoner der fysioterapeuter er virksomme.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • forklare grunnleggende funksjonsundersøkelse og persontilpassede tiltak hos pasienter, brukere eller pårørende
    • beskrive grunnleggende forståelser av fysioterapeutens veilederrolle i praksissituasjoner
    • beskrive metoder for å oppdatere egen kunnskap i praksissituasjoner
    • redegjøre for grunnleggende anvendelser av digital teknologi i praksisfeltet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende og justere grunnleggende undersøkelser for brukere og pasienter samt dokumentere dette skriftlig med presis fagterminologi
    • beherske treningslæreprinsipper, og motivasjonsteorier i individuell veiledning av øvelser for pasienter og brukere
    • søke oppdatert kunnskap og delta i faglige diskusjoner ved praksisstedet
    • gjennomføre livreddende førstehjelp

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for lovverk og etiske retningslinjer som regulerer praksis
    • reflektere over egne ferdigheter og begrensninger, vise ansvarlighet og evne til å justere atferd og handlinger i tråd med tilbakemeldinger
    • vise forståelse for og kan anvende etiske vurderinger i møte med pasienter, spesielt med hensyn til berøring, avkledning og kommunikasjon
    • reflektere over hvordan digital teknologi kan brukes som en del av kvalitetsforbedring av helsetjenester
    • redegjøre for hvordan praksiserfaringer kan knyttes til teoretisk kunnskap
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter introduksjonspraksis, deltakelse med fremlegg på seminar og selvstudier. Emnet gjennomføres over tre uker. Studenten tar selv initiativ til å skaffe praksisplass etter nærmere informasjon. Alle steder der fysioterapeuter arbeider er aktuelle praksisarenaer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 90 % deltagelse i introduksjonspraksis
    • Innlevert, utfylt og signerte praksisdokumenter
    • Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
    • Gjennomført kurs i livreddende førstehjelp
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.

    Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått.

  • Sensorordning

    Sluttvurdering gjennomføres av faglærer etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

  • Emneoverlapp

    2 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 3 studiepoeng med FYB1300 Kropp, bevegelse og aktivitet.