Programplaner og emneplaner - Student
FYBPRA10 Introduksjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to clinical placement
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet introduserer studentene for praksisfeltet i fysioterapi og de grunnleggende lovene og retningslinjene som styrer feltet. Studentene vil observere og delta i funksjonsundersøkelser, planlegge, gjennomføre og skriftlig dokumentere persontilpassede tiltak under tilsyn. Som en del av dette inngår anvendelse av treningslæreprinsipper, motivasjonsteorier og kommunikasjon med brukere, pasienter og pårørende. I tillegg aktualiseres tverrprofesjonelt samarbeid ved praksisstedet. Gjennom emnet får studenten erfaring med å reflektere over og tilpasse egen praksis. Aktuelle praksisarenaer er alle yrkessituasjoner der fysioterapeuter er virksomme.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare grunnleggende funksjonsundersøkelse og persontilpassede tiltak hos pasienter, brukere eller pårørende
- beskrive grunnleggende forståelser av fysioterapeutens veilederrolle i praksissituasjoner
- beskrive metoder for å oppdatere egen kunnskap i praksissituasjoner
- redegjøre for grunnleggende anvendelser av digital teknologi i praksisfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende og justere grunnleggende undersøkelser for brukere og pasienter samt dokumentere dette skriftlig med presis fagterminologi
- beherske treningslæreprinsipper, og motivasjonsteorier i individuell veiledning av øvelser for pasienter og brukere
- søke oppdatert kunnskap og delta i faglige diskusjoner ved praksisstedet
- gjennomføre livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for lovverk og etiske retningslinjer som regulerer praksis
- reflektere over egne ferdigheter og begrensninger, vise ansvarlighet og evne til å justere atferd og handlinger i tråd med tilbakemeldinger
- vise forståelse for og kan anvende etiske vurderinger i møte med pasienter, spesielt med hensyn til berøring, avkledning og kommunikasjon
- reflektere over hvordan digital teknologi kan brukes som en del av kvalitetsforbedring av helsetjenester
- redegjøre for hvordan praksiserfaringer kan knyttes til teoretisk kunnskap
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter introduksjonspraksis, deltakelse med fremlegg på seminar og selvstudier. Emnet gjennomføres over tre uker. Studenten tar selv initiativ til å skaffe praksisplass etter nærmere informasjon. Alle steder der fysioterapeuter arbeider er aktuelle praksisarenaer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:
- Minimum 90 % deltagelse i introduksjonspraksis
- Innlevert, utfylt og signerte praksisdokumenter
- Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
- Gjennomført kurs i livreddende førstehjelp
-
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
-
Sensorordning
Sluttvurdering gjennomføres av faglærer etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
-
Emneoverlapp
2 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 3 studiepoeng med FYB1300 Kropp, bevegelse og aktivitet.