EPN-V2

FYBPRA10 Introduksjonspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to clinical placement
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet introduserer studentene for praksisfeltet i fysioterapi og de grunnleggende lovene og retningslinjene som styrer feltet. Studentene vil observere og delta i funksjonsundersøkelser, planlegge, gjennomføre og skriftlig dokumentere persontilpassede tiltak under tilsyn. Som en del av dette inngår anvendelse av treningslæreprinsipper, motivasjonsteorier og kommunikasjon med brukere, pasienter og pårørende. I tillegg aktualiseres tverrprofesjonelt samarbeid ved praksisstedet. Gjennom emnet får studenten erfaring med å reflektere over og tilpasse egen praksis. Aktuelle praksisarenaer er alle yrkessituasjoner der fysioterapeuter er virksomme.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare grunnleggende funksjonsundersøkelse og persontilpassede tiltak hos pasienter, brukere eller pårørende
  • beskrive grunnleggende forståelser av fysioterapeutens veilederrolle i praksissituasjoner
  • beskrive metoder for å oppdatere egen kunnskap i praksissituasjoner
  • redegjøre for grunnleggende anvendelser av digital teknologi i praksisfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende og justere grunnleggende undersøkelser for brukere og pasienter samt dokumentere dette skriftlig med presis fagterminologi
  • beherske treningslæreprinsipper, og motivasjonsteorier i individuell veiledning av øvelser for pasienter og brukere
  • søke oppdatert kunnskap og delta i faglige diskusjoner ved praksisstedet
  • gjennomføre livreddende førstehjelp

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for lovverk og etiske retningslinjer som regulerer praksis
  • reflektere over egne ferdigheter og begrensninger, vise ansvarlighet og evne til å justere atferd og handlinger i tråd med tilbakemeldinger
  • vise forståelse for og kan anvende etiske vurderinger i møte med pasienter, spesielt med hensyn til berøring, avkledning og kommunikasjon
  • reflektere over hvordan digital teknologi kan brukes som en del av kvalitetsforbedring av helsetjenester
  • redegjøre for hvordan praksiserfaringer kan knyttes til teoretisk kunnskap

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter introduksjonspraksis, deltakelse med fremlegg på seminar og selvstudier. Emnet gjennomføres over tre uker. Studenten tar selv initiativ til å skaffe praksisplass etter nærmere informasjon. Alle steder der fysioterapeuter arbeider er aktuelle praksisarenaer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 % deltagelse i introduksjonspraksis
  • Innlevert, utfylt og signerte praksisdokumenter
  • Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
  • Gjennomført kurs i livreddende førstehjelp

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.

Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Sluttvurdering gjennomføres av faglærer etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Emneoverlapp

2 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 3 studiepoeng med FYB1300 Kropp, bevegelse og aktivitet.