Programplaner og emneplaner - Student
FYBPRA10 Introduksjonspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to clinical placement
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet introduserer studentene for praksisfeltet i fysioterapi og de grunnleggende lovene og retningslinjene som styrer feltet. Studentene vil observere og delta i funksjonsundersøkelser, planlegge, gjennomføre og skriftlig dokumentere persontilpassede tiltak under tilsyn. Som en del av dette inngår anvendelse av treningslæreprinsipper, motivasjonsteorier og kommunikasjon med brukere, pasienter og pårørende. I tillegg aktualiseres tverrprofesjonelt samarbeid ved praksisstedet. Gjennom emnet får studenten erfaring med å reflektere over og tilpasse egen praksis. Aktuelle praksisarenaer er alle yrkessituasjoner der fysioterapeuter er virksomme.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare grunnleggende funksjonsundersøkelse og persontilpassede tiltak hos pasienter, brukere eller pårørende
- beskrive grunnleggende forståelser av fysioterapeutens veilederrolle i praksissituasjoner
- beskrive metoder for å oppdatere egen kunnskap i praksissituasjoner
- redegjøre for grunnleggende anvendelser av digital teknologi i praksisfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende og justere grunnleggende undersøkelser for brukere og pasienter samt dokumentere dette skriftlig med presis fagterminologi
- beherske treningslæreprinsipper, og motivasjonsteorier i individuell veiledning av øvelser for pasienter og brukere
- søke oppdatert kunnskap og delta i faglige diskusjoner ved praksisstedet
- gjennomføre livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for lovverk og etiske retningslinjer som regulerer praksis
- reflektere over egne ferdigheter og begrensninger, vise ansvarlighet og evne til å justere atferd og handlinger i tråd med tilbakemeldinger
- vise forståelse for og kan anvende etiske vurderinger i møte med pasienter, spesielt med hensyn til berøring, avkledning og kommunikasjon
- reflektere over hvordan digital teknologi kan brukes som en del av kvalitetsforbedring av helsetjenester
- redegjøre for hvordan praksiserfaringer kan knyttes til teoretisk kunnskap
-
Arbeids- og undervisningsformer
The course provides an in-depth look at various methods of qualitative analysis and is suitable for students who wish to use qualitative methods in their master's thesis. A central theme is the power of language, and how various texts in the welfare state can be said to exercise power over the welfare state's "users". How a "client", "resident" or "patient" is presented in medical or social records can, for example, have a decisive impact on the person's future life. Students will receive training in practical analysis of concrete research material, either texts of various kinds, or qualitative interviews. The aim is to build up competence in research analysis, which will also be a useful preparation for the analysis process in the master's thesis.
Language of instruction is Norwegian.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
-
Vurdering og eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has advanced knowledge of
- different traditions in textual analysis
- different theories about power and language
- different genres of text of importance to the welfare state
Skills
The candidate is capable of
- discussing how different methods of textual analysis can be applied in practice
- conducting analysis of all types of text material
- reflecting over language and text as forces in the welfare society and in his/her own academic work
General competence
- The student is able to reflect critically on the ethical consequences of qualitative research and analysis
-
Hjelpemidler ved eksamen
Teaching is organised as a combination of lectures and practical analysis work in groups and through plenary discussions. The student will acquire a reflective attitude towards the tools of analysis through independent work with different texts.
The practical analysis work takes place in the form of two writing seminars. Prior to the first seminar, the student must submit the draft of an essay. Feedback from the person responsible for the seminar will be given in the first seminar. Prior to the second seminar, the student must submit a reworked draft of the essay, and read the first draft of two fellow students. During the second seminar, the student must provide written and oral opponent feedback on the drafts. Attendance is required at both seminars in order to receive opponent feedback and comments from the seminar tutor.
-
Vurderingsuttrykk
No coursework requirements or compulsory activities.
-
Sensorordning
The exam in the course is an essay based on a text of their choice. In this essay, the student must analyse the chosen text based on one of the methods of analysis included in the syllabus. The chosen method of analysis must be substantiated on the basis of how applicable it is in relation to the chosen research question and text.
The exam paper must have a scope of 10 pages (+/- 10 per cent). Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the essay for assessment.
-
Emneoverlapp
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.