EPN-V2

FYBPRA1 Klinisk fysioterapi - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Placement - I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    FYBPRA1 er et praksisemne som inneholder den første av to praksisperioder i tredje studieår. Praksisstudiet gjennomføres på steder som er tilknyttet OsloMet - storbyuniversitetet gjennom inngåtte samarbeidsavtaler. Dette er primært institusjoner i kommune- eller spesialisthelsetjenesten. I løpet av praksisstudiet skal studenten erfare kravene som stilles til fagutøvelse i fysioterapi, og studenten skal delta i den daglige virksomheten på praksisstedet. Studenten skal få erfaring i personsentrert og kunnskapsbasert fysioterapi. Praksisstudiet er veiledet. Praksisstudiet gjennomføres på alle hverdager i ni (9) sammenhengende uker, med arbeidsbelastning på 40 timer pr uke.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • redegjøre for den helsefremmende og sykdomsforebyggende betydningen av hygiene og smittevern
    • redegjøre for lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved tjenestestedet
    • beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet

    Ferdighet

    Studenten kan

    • innhente relevant informasjon i samtale med pasienten og i øvrige undersøkelsessituasjoner
    • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte tester med utgangspunkt i pasientens kliniske tilstand og funksjonsnivå
    • skriftlig presentere det kliniske resonnementet som ligger til grunn for kliniske beslutninger i pasientbehandlingen, og reflektere over den kliniske usikkerheten
    • muntlig presentere for veileder begrunnelse for de kliniske beslutningene som gjelder valg av tiltak i pasientbehandlingen
    • utøve personsentrert fysioterapi informert av forskning, erfaringsbasert kunnskap og pasientens perspektiv
    • fortløpende evaluere pasientens respons på behandling og andre tiltak gjennom behandlingsforløpet, og drøfte med veileder behov for å justere tiltak
    • kartlegge mestringsressurser og mestringsstrategier hos pasienter i mestrings- og endringsprosesser og drøfte implikasjoner for tiltak
    • vurdere behov for aktuelle ortopediske og tekniske hjelpemidler, og foreslå og begrunne tiltak for tilrettelegging av omgivelser for å fremme bevegelse, funksjon og deltakelse
    • bidra i et personsentrert tverrprofesjonelt samarbeid, og anvende grunnleggende kunnskap om samarbeidende helsepersonells kompetanseområder og vise respekt for deres ansvar
    • reflektere over aspekter ved verbal og ikke-verbal kommunikasjon i møte med pasienter, pårørende og profesjonelle samarbeidspartnere, og identifisere utfordringer, mulige tilpasninger og eget læringsbehov
    • dokumentere undersøkelse, tiltak, vurderinger og beslutninger i pasientjournal og oppdatere journalen i henhold til gjeldende retningslinjer og forskrift om pasientjournal
    • reflektere over faktorer i arbeidsmiljøet ved praksisstedet som kan påvirke egen helse og livskvalitet
    • planlegge og prioritere oppgaver innenfor arbeidsdagen-/uken, og følge opp avtaler

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vise respekt, omsorg og empati i samhandling med pasienter/brukere/pårørende
    • anvende kunnskap om inkludering og likestilling i eget bidrag for å yte likeverdige og ikke-diskriminerende tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, etnisitet, språk, religion og livssyn, funksjonsnivå, sosial bakgrunn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
    • identifisere og drøfte etiske problemstillinger som oppstår i møter med pasienter og reflektere over egne holdninger og atferd
    • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, gjeldende lovverk, virksomhetens reglement og personalhåndbok (inkl påkledning, hygiene, smittevern)
    • ta initiativ til å drøfte med veileder behov for å henvise pasienter til samarbeidspartnere
    • reflektere over egen fagutøvelse og kompetansenivå og drøfte personlig utvikling og læringsmål med veileder
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis. Praksis gjennomføres primært i kommune- eller spesialisthelsetjenesten.

    Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på ni (9) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på 40 timer per uke. I praksisperioden skal studenten ha to demonstrasjoner/praktisk gjennomføring av undersøkelse og/eller behandling, med begrunnelse av kliniske valg og refleksjon over egen fagutøvelse.

    Som hovedregel vil studenten være i praksis på dagtid, men turnus kan forekomme. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

    • individuelt fagnotat etter gitte kriterier, inntil 700 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
    • To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og kontaktlærer, og eventuelt medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer.
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

    For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

    Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - Ikke bestått

  • Sensorordning

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

  • Emneoverlapp

    15 studiepoeng overlapp med FYSIOPRA- og MENDIPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi.