EPN-V2

FYB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s Thesis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fysioterapeuter arbeider innenfor et komplekst helse- og velferdssystem, og samfunnet forventer at fysioterapeuter kan bidra i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser for å heve kvaliteten i tverrprofesjonelt arbeid og/eller fysioterapeutisk virksomhet. Gjennom arbeidet med bachelorprosjektet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra i fagutvikling. Utover evne til å samarbeide i fagfellesskap og delta i akademisk diskusjon stiller fagutviklingsprosesser krav til kritisk tenkning, strukturert arbeid, og kunnskap om hvordan gå fram for å implementere ny kunnskap i praksis. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema

    Ferdighet

    Studenten kan

    • utarbeide en prosjektskisse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
    • formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
    • utdype problemstillingens relevans for fysioterapi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til
    • formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og presentere teori som skal brukes i drøftingen
    • besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
    • begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
    • gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
    • drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for konklusjonens implikasjoner for fysioterapeuters fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området
    • formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet
    • reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen
    • dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bacheloroppgaven utføres normalt i grupper på 2-3 studenter. Ved prosjekter som har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen inkludere en student fra et annet bachelorprogram, dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette.

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudie i prosjektgruppen. Ved oppstart arrangeres det prosjektskisseseminarer, inkludert et halvdags seminar med fremlegg av prosjektskissen og tilbakemelding på medstudenters prosjektskisse. Midtveis i prosjektperioden samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring.

    Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studentgruppen i forkant av veiledningstime. Hver gruppe får to (2) timer veiledning på prosjektskissen under seminarene, og tre (3) timer individuell prosjektveiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • deltakelse på seminar i forbindelse med fremlegg av prosjektskissen (halv dag).
    • prosjektskisse etter nærmere gjeldende kriterier. Prosjektskissen er gjenstand for faglig vurdering, og må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes.
    • fremlegg på midtveisseminar av prosjektstatus og eventuell risikovurdering av persondatahåndtering
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter, 6000 ord (+/- 10 %)

    Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala: A-F

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    15 studiepoeng overlapp med FYSIO3900 og MENDI3900.