EPN-V2

FYB3000 Kompleksitet og mangfold i fysioterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Complexity and Diversity in Physiotherapy Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er å utvikle studentenes forståelse for og ferdigheter i å håndtere komplekse og varierte pasientforhold som fysioterapeuter møter i sin praksis. Emnet legger vekt på erfaringsbasert læring, kunnskapsdeling, anvendelse av teknologi i fysioterapeutisk virksomhet, og tverrprofesjonelt samarbeid for å styrke behandling av bruker eller pasient. Dette emnet dekker spekteret av utfordringer som fysioterapeuter kan møte, inkludert sjeldne diagnoser, komplekse sykdomsbilder, rusavhengighet, utfordrende levekår, og personer med redusert samtykkekompetanse. Studentene vil utforske hvordan teknologiske fremskritt endrer kommunikasjonsmetoder, miljøtilpasninger og deltakelsesmuligheter for bruker eller pasient.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive muligheter og utfordringer i tverrprofesjonelt samarbeid
  • redegjøre for hvordan omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske ulikheter kan ha betydning for helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i en kompleks pasientkasuistikk
  • anvende modeller for pasientforløp for pasienter/brukere med behov for koordinerte tjenester, og drøfte muligheter og utfordringer i tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid innen behandling, rehabilitering og habilitering
  • anvende helseteknologi i kommunikasjon og samhandling med medstudenter
  • anvende relevant kunnskap for å ivareta barn og unge som har behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for hvordan helseteknologi kan inngå i pasientsentrerte habiliterings- eller rehabiliteringstiltak
  • drøfte helse, deltakelse og universell utforming i lys av samfunnsmessige utfordringer
  • reflektere over utfordringer, dilemmaer og muligheter i fysioterapi for personer med rusavhengighet, personer med komplekst sykdomsbilde og personer som har overlevd alvorlige sykdom eller har ettervirkninger etter medisinsk/kirurgisk behandling
  • drøfte utfordringer i fysioterapitjenester, og identifisere behov for kvalitetsforbedring og foreslå innovative strategier for implementering av aktuell kunnskapsbasert praksis i tjenesten
  • reflektere over hvordan egne praksiserfaringer kan påvirke forståelsen av tjenesteutøvelsen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, gruppepresentasjoner, seminar, praktisk ferdighetstrening og selvstudie.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Presentasjon av digital poster på bachelorkonferansen med varighet på 3 timer. Posteren skal ta utgangspunkt i egen bacheloroppgave.
  • Individuelt fremlegg i seminar, varighet inntil 3 timer

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i pasientkasuistikker og læringsutbyttene i emnet, inntil 20 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Ingen overlapp med emner i gammel plan.