EPN-V2

FYB2600 Folkehelse, arbeidsliv og fysisk funksjon hos eldre Emneplan

Engelsk emnenavn
Public health, working life, and physical function in the elderly
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Arbeid og helse er tett knyttet sammen, og fysioterapeuten må kjenne til faktorer som kan fremme og hemme deltakelse og inkludering i arbeidslivet. Eldre utgjør en stor gruppe i samfunnet, og fysioterapeuter må ha kunnskap om aldringsprosesser, hvordan vurdere fysisk funksjon og helsefremmende og forebyggende tiltak på individ- og gruppenivå. Emnet vil i tillegg gi kunnskap i å planlegge og lede aktivitets- og bevegelsesgrupper.

Forkunnskapskrav

Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive helse og sosialtjenestens hensikt, organisering og koordinering, herunder lover og forskrifter
  • kjenner til helse og funksjon i ulike livsfaser, med hovedvekt på eldre
  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker helse, sykdom og livskvalitet for befolkningsgrupper eller befolkningen som helhet
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av dette
  • kjenner til metoder for å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft på gruppe- og systemnivå

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende standardiserte målemetoder og vurderinger for fysisk funksjon og livskvalitet hos eldre
  • planlegge og begrunne helsefremmende og forebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse
  • planlegge og tilrettelegge trening i gruppe i et forebyggende og helsefremmende perspektiv, og tilpasse aktivitet til ulike nivå, individuelt og i gruppe
  • innhente informasjon om folkehelsetilstanden på kommunenivå, og drøfte faktorer som påvirker folkehelsen og som kan forklare sosial ulikhet i helse
  • kartlegge faktorer i et skole- eller arbeidsmiljø som kan påvirke helse og deltagelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer kan påvirke befolkningens helse
  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • redegjøre for hvordan fysioterapeuter kan styrke helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening og selvstudie.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen

Vurdering og eksamen

Prosjektbasert, skriftlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter, omfang 1400 ord (+/- 10 %). Studentene jobber med prosjektoppgaven i store deler av emneperioden.

Ny og utsatt eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått, har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

4 studiepoeng overlapp med FYB2100 Helse og deltakelse gjennom livsløpet I, 5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II og 1 studiepoeng overlapp med FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning.