EPN-V2

FYB2600 Public health, working life, and physical function in the elderly Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse, arbeidsliv og fysisk funksjon hos eldre
Study programme
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Arbeid og helse er tett knyttet sammen, og fysioterapeuten må kjenne til faktorer som kan fremme og hemme deltakelse og inkludering i arbeidslivet. Eldre utgjør en stor gruppe i samfunnet, og fysioterapeuter må ha kunnskap om aldringsprosesser, hvordan vurdere fysisk funksjon og helsefremmende og forebyggende tiltak på individ- og gruppenivå. Emnet vil i tillegg gi kunnskap i å planlegge og lede aktivitets- og bevegelsesgrupper.

Required preliminary courses

Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

Learning outcomes

Grade scale A-F.

Teaching and learning methods

All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen

Assessment

Prosjektbasert, skriftlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter, omfang 1400 ord (+/- 10 %). Studentene jobber med prosjektoppgaven i store deler av emneperioden.

Ny og utsatt eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått, har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Physiotherapists must be able to assess physical capacity, and to plan, implement and evaluate measures that are intended to promote physical condition and functioning. These tasks require knowledge about the body’s normal physiological processes at rest and work, and knowledge about the body’s ability to adapt, i.e. how the body’s physiology and structure adapt to various external stimuli and different types of strain and loads. The course emphasises the relationship between structure and function in the cardiovascular system, respiratory system and endocrine system, as well as the interaction between organ systems and the body’s ability to adapt.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can

  • describe anatomical structures related to the cardiovascular system and respiratory system
  • describe the relationship between structure and function in the cardiovascular system, respiratory system, and explain the interaction between these systems
  • describe the mechanisms and functions of the digestive system and the endocrine system
  • describe homeostatic mechanisms and other controlling mechanisms wich are sentral in regulating bodily processes and how different bodily systems cooperate to regulate bodily functions
  • explain healing mechanisms after tissue damage
  • explain the mechanisms of the body’s temperature regulation
  • explain energy metabolism and basic nutritional physiology
  • explain important testing principles in exercise physiology
  • describe anatomical and physiological changes across the lifespan

Skills

The student can

  • explain how nutrition and physical activity affect physiological energy metabolism
  • explain physiological processes at rest and during physical activity, as well as the body’s ability to adapt to different types of strains and loads