EPN-V2

FYB2500 Rehabilitering i fysioterapi I Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation in physiotherapy I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studenten kompetanse som er viktig for å tilpasse, gjennomføre og evaluere rehabiliteringstiltak for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, smertetilstander, psykiske plager, revmatiske sykdommer, ulike former for kreft, og postoperative tilstander. Emnet inkluderer i tillegg komplekse og sammensatte helseutfordringer. I emnet inngår også pasientkasuistikker, klinisk resonnering, samt innhenting og bruk av forskningsbasert kunnskap. Studenten vil få erfaring med å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive risikofaktorer for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
  • beskrive rehabiliteringstiltak og prognose for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
  • redegjøre for ulike forståelser av smerte og smertemekanismer

Ferdigheter

Studenten kan

  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
  • foreslå og begrunne rehabiliteringstiltak for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
  • anvende kunnskap om mestring med utgangspunkt i pasientkasuistikker
  • anvende metoder for kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i pasientkasuistikker

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte faglige, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
  • reflektere over helseutfordringer som kan oppstå ved langvarige plager eller alvorlig sykdom, og mulig konsekvens for terapeutrollen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % deltagelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
  • Individuelt fagnotat, 700 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillat.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med FYB2200 Fysioterapi ved ulike helsetilstander II.