EPN-V2

FYB2310 Public health, habilitation and rehabilitation in children and young people Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse, habilitering og rehabilitering hos barn og unge
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet vil gi studenten innblikk i helse og funksjon hos barn og unge, med vekt på arenaer for habilitering, rehabilitering og hverdagsliv. Tiltak rettet mot barn og unge krever i mange tilfeller samarbeid med aktører fra andre faggrupper, og slikt tverrprofesjonelt samarbeid vil bli belyst gjennom dette emnet. Emnet vil også rette søkelys mot tiltak for inkludering av barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv.

  • Required preliminary courses

    Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • redegjøre for rehabilitering og habilitering som kunnskapsområde
    • redegjøre for målemetoder for kartlegging av barns aktivitet, deltakelse og livskvalitet
    • redegjøre for faktorer av betydning for barn og unges deltakelse i utdanning, arbeid og samfunnsliv

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge og drøfte rehabiliterende og habiliterende tiltak for barn og unge
    • identifisere behov for tverrprofesjonelt samarbeid rettet mot å inkludere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for barn og unges rett til å medvirke i beslutningsprosesser
    • reflektere over egen rolle i forbindelse med tverrprofesjonelt samarbeid
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til avsluttende eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
  • Assessment

    Muntlig eksamen i gruppe på 3-5 studenter, inntil 30 minutter.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Overlapping courses

    5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II.