EPN-V2

FYB2310 Folkehelse, habilitering og rehabilitering hos barn og unge Emneplan

Engelsk emnenavn
Public health, habilitation and rehabilitation in children and young people
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil gi studenten innblikk i helse og funksjon hos barn og unge, med vekt på arenaer for habilitering, rehabilitering og hverdagsliv. Tiltak rettet mot barn og unge krever i mange tilfeller samarbeid med aktører fra andre faggrupper, og slikt tverrprofesjonelt samarbeid vil bli belyst gjennom dette emnet. Emnet vil også rette søkelys mot tiltak for inkludering av barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv.

Forkunnskapskrav

Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for rehabilitering og habilitering som kunnskapsområde
  • redegjøre for målemetoder for kartlegging av barns aktivitet, deltakelse og livskvalitet
  • redegjøre for faktorer av betydning for barn og unges deltakelse i utdanning, arbeid og samfunnsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og drøfte rehabiliterende og habiliterende tiltak for barn og unge
  • identifisere behov for tverrprofesjonelt samarbeid rettet mot å inkludere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for barn og unges rett til å medvirke i beslutningsprosesser
  • reflektere over egen rolle i forbindelse med tverrprofesjonelt samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til avsluttende eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 3-5 studenter, inntil 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II.