Programplaner og emneplaner - Student
FYB2310 Folkehelse, habilitering og rehabilitering hos barn og unge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public health, habilitation and rehabilitation in children and young people
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil gi studenten innblikk i helse og funksjon hos barn og unge, med vekt på arenaer for habilitering, rehabilitering og hverdagsliv. Tiltak rettet mot barn og unge krever i mange tilfeller samarbeid med aktører fra andre faggrupper, og slikt tverrprofesjonelt samarbeid vil bli belyst gjennom dette emnet. Emnet vil også rette søkelys mot tiltak for inkludering av barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv.
Forkunnskapskrav
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for rehabilitering og habilitering som kunnskapsområde
- redegjøre for målemetoder for kartlegging av barns aktivitet, deltakelse og livskvalitet
- redegjøre for faktorer av betydning for barn og unges deltakelse i utdanning, arbeid og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og drøfte rehabiliterende og habiliterende tiltak for barn og unge
- identifisere behov for tverrprofesjonelt samarbeid rettet mot å inkludere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for barn og unges rett til å medvirke i beslutningsprosesser
- reflektere over egen rolle i forbindelse med tverrprofesjonelt samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til avsluttende eksamen/vurdering må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på 3-5 studenter, inntil 30 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II.