Programplaner og emneplaner - Student
FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet - II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health and Participation Throughout the Life Span - II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene vil få en introduksjon til prinsippene innen molekylær- og cellebiologi. Emnet gir en oversikt over genstruktur og -funksjon hos eukaryoter, genetikk, og epigenetikk. Det dekker også sentrale cellulære prosesser, inkludert intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi. I tillegg vil studentene bli introdusert for bioinformatisk analyse. I laboratoriet vil studentene lære hvordan de utfører transfeksjon, immunfluorescens og bli kjent med bruken av lysmikroskopi.
Forkunnskapskrav
For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM2400 Biokjemi og KJM3100 Bioteknologi, eller tilsvarende kvalifikasjoner.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de grunnleggende prinsippene for genstruktur og funksjon hos eukaryoter, samt hvilke metoder som kan benyttes for å studere genfunksjon
- kan forstå metodene knyttet til genomannotasjon
- har kjennskap til databaser som brukes i bioinformatikk-analyse
- kan forklare hvordan epigenetiske modifikasjoner påvirker genuttrykk
- kan forklare de molekylære mekanismene som fører til kreftutvikling
- har god forståelse for klassisk genetikk, inkludert Mendels lover og unntak fra disse
- har kunnskap om sentrale cellulære prosesser: intracellulær transport, cellesignalering, cellesyklus, celledød og autofagi
- kjenner til struktur og funksjon av cellens cytoskjelettet og ulike typer mikroskopi som anvendes innen cellebiologi
Ferdigheter
Studenten:
- kan detektere spesifikke proteiner/organeller ved immunfluorescens og lysmikroskopi
- kan forstå og presentere en forskningsartikkel hvor molekylær- og cellebiologiske metoder brukes
- kan sammenligne sekvenser av nukleotider
- kan utføre en enkel bioinformatikk analyse vha programmering
Generell kompetanse
Studenten:
- kan tilegne seg kunnskap innen molekylær- og cellebiologi
- kan planlegge og gjennomføre molekylærbiologiske og cellebiologiske forsøk
- kan vurdere og formidle resultater fra molekylærbiologiske og cellebiologiske laboratorieforsøk skriftlig
- kan presentere og svare på oppgaver muntlig innenfor kunnskapsområdet som blir presentert i emnet
- kan finne fagfellevurderte artikler og forholde seg kritisk til kilder
- kan utforme konstruktiv tilbakemelding til medstudenter
- kan reflektere over egen prestasjon og ta i bruk tilbakemelding fra medstudenter
Arbeids- og undervisningsformer
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GRL2100 RLE 1, emne 1.
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
Emnet omfatter følgende hovedområder: Fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, nyreligiøsitet, samisk religionshistorie, humanisme, livssyn og deres grunnleggende ideer og praksiser. Emnet innbefatter også etikk og filosofi. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på fortellingsdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deleksamen som består av tre deler:
Del 1: En muntlig presentasjon av en vitenskapelig artikkel i gruppe av 2-4 studenter som presenteres til klassen, 15min, som teller 30 % av den endelige karakteren.
Del 2: En labrapport i gruppe av 2-4 studenter (maks 10 sider) som teller 30 % av den endelige karakteren.
Del 3: Individuell muntlig eksamen, 30 min, som teller 40 % av den endelige karakteren.
Del 1 og 3 kan ikke påklages, del 2 kan påklages.
Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
En intern sensor for vurderingen av skriftlige innleveringer. To interne sensorer for vurdering av den muntlige presentasjonen. To sensorer for individuell muntlig eksamen (en intern, en ekstern).
Sensorordning
Viola H. Lobert
Emneoverlapp
Emnet bygger på KJM2400 Biokjemi og KJTS3100 Bioteknologi.