Programplaner og emneplaner - Student
FYB2200 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Health Conditions - II
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk
Fagutøvelsen i fysioterapi krever kompetanse i å tilpasse tiltak for pasienter med redusert funksjon som er forårsaket av skade/sykdom i muskel- og skjelettsystemet, ulike smertetilstander, psykiske og psykosomatiske helseproblemer, revmatologiske og degenerative sykdommer, systemisk sykdom (kreft), og for pasienter som har gjennomgått kirurgiske inngrep. For å utøve faglig forsvarlig helsetjeneste må fysioterapeuter innhente informasjon om individers helse. Fysioterapeuter må også ha kunnskap om mulige sammenhenger mellom helsetilstand, kulturell og sosiokonomisk bakgrunn, og hvordan disse påvirker forutsetninger for bevegelse, aktivitet og deltakelse.
Fysioterapeuter må også tilegne seg oppdatert og relevant forskningsbasert kunnskap, samt reflektere over tidligere kliniske erfaringers overførbarhet til nye praksissituasjoner. I samhandlingen må fysioterapeuten utvise varhet for pasientens psykiske tilstand og kulturelle preferanser. I praksisstudiene får studentene klinisk erfaring.
-
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive patologiske prosesser ved sykdom og skader i muskel- og skjelettsystemet, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske sykdommer, og beskrive årsaksmekanismer og risikofaktorer
- redegjøre for ulike perspektiv på smerte og smertemekanismer og sammenlikne nevrologiske, fysiologiske og fenomenologiske smerteteorier
- beskrive utfordringer personer som har gjennomført behandling av kreft, eller en annen alvorlig sykdom/skade, kan møte i livet etter sykdommen
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte hvordan sykdom og skade i muskel- og skjelettsystemet og ulike smertetilstander kan påvirke og bli påvirket av bevegelse, aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet
- evaluere forskningsbasert kunnskap ved bruk av S-pyramiden, tolke resultater fra enkeltstudier og metastudier som rapporterer behandlingseffekter, og drøfte forskningsresultatenes overføringsverdi til aktuelle kliniske sammenhenger
- innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer, bakgrunn og erfaringer, gjennom dialog med pasienten i den kliniske undersøkelsen***
- begrunne undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer med skade eller sykdom i muskel- og skjelettsystemet
- analysere, tolke og kritisk vurdere resultater fra undersøkelsen, stille kliniske diagnoser, gjenkjenne funn og symptomer som kan tyde på alvorlig sykdom, og vurdere behov for å henvise videre***
- drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
- presentere et klinisk resonnement som begrunner fysioterapeutisk tilnærming basert på innsikt i pasientens situasjon og preferanser, egen klinisk erfaring og oppdatert forskningsbasert kunnskap***
- gjennomføre og evaluere behandling av pasienten og ta ansvar for å informere og søke råd hos veileder før, under og etter behandling***
- dokumentere den kliniske undersøkelsen, klinisk resonnement og tiltak i pasientjournalen***
- reflektere over utfordringer mennesker med langvarig og progressiv sykdom erfarer, og drøfte implikasjoner for egen rolle som fysioterapeut
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ulike tilnærminger for å ivareta pasienter med ulik kulturell og sosioøkonomisk bakgrunn, sammensatt problematikk og negativ kroppsopplevelse, og kan være sensitiv i kommunikasjon og atferd
- reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter anvendt i klinisk undersøkelse og behandling***
- drøfte en problemstilling på en måte som demonstrerer logisk oppbygning, høy metodebevissthet, aktiv bruk av referanser, korrekt kildehenvisning og akademisk språk
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.
Praksisstudiene utgjør totalt 90 timer hvorav 60 timer er veiledet praksis. De resterende 30 timene er satt av til praksisforberedende arbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til avsluttende vurdering del 3 må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
- individuelt fagnotat, 700 ord (+/- 10 prosent). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
-
Vurdering og eksamen
Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).
Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Helseforvaltning vektlegger internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
Emnet skal bidra til en grunnleggende profesjonsfaglig forståelse av helsevesenets organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- kan beskrive det epidemologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
- kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
- kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
-
Sensorordning
Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og seminarer med veiledning.
Undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.
-
Emneoverlapp
Ingen.