EPN-V2

FYB2100 Helse og deltakelse gjennom livsløpet - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Health and Participation Throughout the Life Span - I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 ligg i vårsemesteret og har avsluttande mappeeksamen før sommaren. Arbeid med litteratur har ein sentral plass saman med emne som nynorskdidaktikk og norsk som andrespråk. Studentane har arbeidskrav som føreset utprøving av litteraturdidaktikk i eigne grunnskoleklassar.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
  • har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
  • har bred kunnskap om ulike arbeids- vurderingsformer inkludert realkompetansevurdering
  • har kunnskap om kvalitetssikringssystemet i fagskolen
  • har bred kunnskap om mangfold i læring og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
  • har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid i fagskolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om nyere nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærere i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkespedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
  • kan gi vurdering som bidrar til at fagskolestudenter kan reflektere over egen og andres læring
  • kan tilpasse opplæring som ivaretar demokratiske prosesser og legge til rette for voksnes læring og realkompetanse
  • kan kartlegge og anerkjenne voksnes realkompetanse innen sitt fagområde i fagskolen
  • kan bruke ulike veiledningsstrategier i læringsarbeid
  • kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom studenter, kolleger og yrkesfeltet
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og kommunisere og samarbeide med relevant yrkesfelt
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning, innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i fagskoleutdanningen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
  • kan bidra til at verdier som demokrati, mangfold og likestilling ivaretas
  • kan tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø for studenter i fagskolen
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt læringsarbeid

Læringsutbytte

The oral exam is graded by one internal and one external examiner.

Arbeids- og undervisningsformer

Cecilie Neumann and Eirik Chr. Gundersen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor

Hjelpemidler ved eksamen

Sjå programplanen.

Vurderingsuttrykk

  • Barne- og ungdomslitteratur
  • Lesing, med vekt på litterære emne
  • Skjønnlitteratur, med vekt på noveller, romanar og drama
  • Lesestrategiar og vurdering
  • Litteraturteori og litteraturdidaktikk
  • Litterære samtalar
  • Drama som metode
  • Arbeid med språk og litteratur i det fleirkulturelle klasserommet
  • Munnleg norsk og munnleg opplæring
  • Språkhistorie og normering
  • Nynorskdidaktikk
  • Talespråksvariasjonar i moderne norsk - sosiolektar, multietnolektar og dialektar
  • Mappe som arbeids- og vurderingsform i eiga skriving

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.