Programplaner og emneplaner - Student
FYB2010 Rehabilitation in physiotherapy II Course description
- Course name in Norwegian
- Rehabilitering i fysioterapi II
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Astrid Christensen
Alicja Olkowska
Required preliminary courses
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes
- redegjøre for sammenhenger mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet samt ved diabetes og utførelse av dagliglivets aktiviteter
Ferdigheter
Studenten kan
- begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for brukere og pasienter med varierende symptomer, for ulike skader, og i ulike sykdomsstadier og livsfaser
- analysere funksjon, og foreslå og begrunne rehabiliteringstiltak som bygger på undersøkelsesfunn samt pasientens ønsker og mål
- anvende kunnskap om mestring knyttet til ulike pasientkasuistikker
- utarbeide et klinisk resonnement på bakgrunn av en faglig problemstilling
- innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og begrunne tiltak som fremmer funksjon
- anvende metoder for kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i pasientkasuistikker
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte faglige, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes
- reflektere over helseutfordringer som kan oppstå ved skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, samt diabetes, og mulig konsekvens for terapeutrollen
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, muntlige studentpresentasjoner/-formidlingsoppgaver, pasientdemonstrasjoner, ferdighetstrening, e-læringskurs og forelesninger.
Course requirements
For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
- Fagnotat i gruppe med utgangspunkt i en faglig problemstilling utarbeidet etter gjeldende kriterier
Assessment
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Admission to the programme.
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge within a cancer nurse's areas of work and responsibility
- has in-depth knowledge of existential and spiritual needs
- has advanced knowledge of the experiences, reactions and needs of patients and next of kin in all phases of cancer
- has advanced knowledge of communication with patients and next of kin in connection with cancer
- has in-depth knowledge of teaching methods
- has in-depth knowledge of the importance of patients' networks
- has in-depth knowledge of how the health and care services for cancer patients are organised
- has in-depth knowledge of welfare technology and innovation in cancer care
- has in-depth knowledge of networking and interdisciplinary cooperation
- has in-depth knowledge of legislation that regulates the rights and obligations of cancer patients during all phases of their treatment
- has in-depth knowledge of documentation and communication between the different levels of the health service
- has in-depth knowledge of symptom relief towards the end of life and hospice philosophy
- has in-depth knowledge of scientific theories and methods as they relate to cancer nursing
- has in-depth knowledge of nursing science and ethics as they relate to cancer nursing
Skills
The student
- is capable of analysing problems relating to cancer nursing on the basis of the discipline's history, traditions, distinctive nature and place in society
- is capable of analysing and taking a critical approach to different sources of information and of using them to structure and formulate cancer nursing argumentation
- is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories and methods in cancer nursing
- is capable of analysing relevant academic, professional and research ethics issues in cancer nursing based on relevant discipline, research, experience and patient knowledge
- is capable of contributing to new ideas and innovation processes in clinical practice.
Overlapping courses
Lectures, group work, seminars and self-study.