Programplaner og emneplaner - Student
FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiotherapy for Health Conditions - I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten;;
- kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser;
;
Ferdigheter
Studenten;;
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer;for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger;
- kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer;
- kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen;
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis;og;medvirke til utvikling av tjenesten;
;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis;;
- kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av;spesialsykepleie;
Forkunnskapskrav
Obligatorisk aktivitet som må være godkjent før masteroppgaven påbegynnes:
Oppdatert prosjektbeskrivelse til masteroppgaven. Masteroppgaven kan utføres individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Prosjektbeskrivelsen utarbeides i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave. Studenter som velger å lage en systematisk litteraturoversikt (Systematic Review) i prosjektbeskrivelsen, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 2 timer veiledning pr. prosjektbeskrivelse
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
- redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
- redegjøre for sammenhengen mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter
Ferdigheter
Studenten kan
- etablere allianse med pasienten gjennom samhandling og kommunikasjon***
- innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
- begrunne valg av undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
- drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
- foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
- gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
- anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning og tiltak***
- dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
- innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker, begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
- utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
- identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, muntlige studentpresentasjoner/-formidlingsoppgaver, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.
Praksisstudiene utgjør totalt 90 timer hvorav 60 timer er veiledet praksis. De resterende 30 timene er satt av til praksisforberedende arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til avsluttende vurdering;del 3 må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
- en anonymisert pasientjournal med utgangspunkt i praksierfaring, utarbeidet etter gjeldende kriterier
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering
Del 1) Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene merket med tre stjerner (***) og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden, omfang 60 timer. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, flervalgsoppgaver, 1 time.
Del 3) Individuell muntlig eksamen, inntil 30;minutter.
Studenten kan gå opp til avsluttende vurdering i del 1, del 2 og del 3 uavhengig av hverandre. Alle delene må være bestått for å bestå emnet.
Vekting: Det gis en samlet karakter på del 2 og del 3 basert på følgende vekting. Del 2 individuell skriftlig eksamen vektes 25 prosent. Del 3 muntlig eksamen vektes 75 prosent.
Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av delene må denne delen tas på nytt. Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 2 skriftlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Ikke relevant
Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillat
Vurderingsuttrykk
Del 1: Bestått/ikke bestått
Del 2 og del 3: Gradert skala A-F
Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.
Sensorordning
Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.
Del 2: Ekstern sensor deltar i utformingen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.
Del 3) Muntlig eksamen: Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av studentene.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp med FYSIO2100 Patologi og MENDI2100 Patologi, 15 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2300 Rehabilitering og habilitering.