EPN-V2

FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Health Conditions - I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten;;

  • kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser;

;

Ferdigheter

Studenten;;

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer;for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger;
  • kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer;
  • kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen;
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis;og;medvirke til utvikling av tjenesten;

;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis;;
  • kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av;spesialsykepleie;

Forkunnskapskrav

Obligatorisk aktivitet som må være godkjent før masteroppgaven påbegynnes:

Oppdatert prosjektbeskrivelse til masteroppgaven. Masteroppgaven kan utføres individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Prosjektbeskrivelsen utarbeides i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave. Studenter som velger å lage en systematisk litteraturoversikt (Systematic Review) i prosjektbeskrivelsen, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

Det gis 2 timer veiledning pr. prosjektbeskrivelse

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
  • redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
  • redegjøre for sammenhengen mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter

Ferdigheter

Studenten kan​

  • etablere allianse med pasienten gjennom samhandling og kommunikasjon***
  • innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
  • begrunne valg av undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
  • drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
  • foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
  • gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
  • anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning og tiltak***
  • dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
  • innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker, begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, muntlige studentpresentasjoner/-formidlingsoppgaver, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.

Praksisstudiene utgjør totalt 90 timer hvorav 60 timer er veiledet praksis. De resterende 30 timene er satt av til praksisforberedende arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til avsluttende vurdering;del 3 må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
  • en anonymisert pasientjournal med utgangspunkt i praksierfaring, utarbeidet etter gjeldende kriterier

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering

Del 1) Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene merket med tre stjerner (***) og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden, omfang 60 timer. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, flervalgsoppgaver, 1 time.

Del 3) Individuell muntlig eksamen, inntil 30;minutter.

Studenten kan gå opp til avsluttende vurdering i del 1, del 2 og del 3 uavhengig av hverandre. Alle delene må være bestått for å bestå emnet.

Vekting: Det gis en samlet karakter på del 2 og del 3 basert på følgende vekting. Del 2 individuell skriftlig eksamen vektes 25 prosent. Del 3 muntlig eksamen vektes 75 prosent.

Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av delene må denne delen tas på nytt. Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 2 skriftlig eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Ikke relevant

Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillat

Vurderingsuttrykk

Del 1: Bestått/ikke bestått

Del 2 og del 3: Gradert skala A-F

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2: Ekstern sensor deltar i utformingen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Del 3) Muntlig eksamen: Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av studentene.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med FYSIO2100 Patologi og MENDI2100 Patologi, 15 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2300 Rehabilitering og habilitering.