EPN-V2

FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Health Conditions - I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

After completing this course the student should have the following learning outcome:

Knowledge

On successful completion of this course the student has knowledge of:

  • the potential of data analytics for solving different real-life problems
  • modern analytics (methods and tools) for building real-world data analytics applications
  • basic visualization techniques to understand and/or communicate data and findings
  • programming languages applicable to data analytics including, for example, SQL, Python, Matlab, R, or SPSS

Skills

On successful completion of this course the student has the ability to:

  • apply data analytics techniques to formulate a hypothesis, collect data, analyze it and reach conclusions about the data
  • critically draw conclusions from different sources of data
  • plan and design a real-world data analytics application
  • analyze real-world data by building an app with a real-world application
  • identify and define a problem and craft a solution using data analytics
  • construct a data analytics solution from a set of general requirements such as organizational goals or user scenarios.
  • synthesize primary and secondary data sources the ability to accurately pinpoint trends, correlations and patterns in complex data sets
  • identify new opportunities for organizational change including process improvements, cost reduction or efficiency improvements.

General Competence

On successful completion of this course the student can apply:

  • data analytics principles
  • methods/tools for data analytics and data visualization
  • data analytics visualizations in presentations

Forkunnskapskrav

The course is organized around a series of lectures, workshops, and a project.

The lectures will cover the key topics for the course. The workshops will provide some hands-on experience on the key topics introduced during lectures. The project will help to consolidate the knowledge acquired during the course. The students are expected to attend all the lectures. The project will be focused on solving a real-world problem. The solution will be presented at the end of the course. The course uses blended teaching: Four weeks of attendance-based teaching class and eight weeks online.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
  • redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
  • redegjøre for sammenhengen mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter

Ferdigheter

Studenten kan​

  • etablere allianse med pasienten gjennom samhandling og kommunikasjon***
  • innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
  • begrunne valg av undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
  • drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
  • foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
  • gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
  • anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning og tiltak***
  • dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
  • innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker, begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter

Arbeids- og undervisningsformer

All support materials are allowed for both the oral presentation and for the individual project report.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.

Vurdering og eksamen

It is recommended to have completed one full year of university studies (60 ECTS) before the program starts. This course assumes that the student has knowledge in algebra, statistics and python programming. It is also an advantage to have some knowledge of empirical/experimental research methods

Hjelpemidler ved eksamen

The course has 5 ECTS of overlapping content towards "Big Data Analytics: Tools and Techniques for Acquiring Insights from Data I"

Vurderingsuttrykk

Del 1: Bestått/ikke bestått

Del 2 og del 3: Gradert skala A-F

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2: Ekstern sensor deltar i utformingen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Del 3) Muntlig eksamen: Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av studentene.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med FYSIO2100 Patologi og MENDI2100 Patologi, 15 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2300 Rehabilitering og habilitering.