Programplaner og emneplaner - Student
FYB1200 Anatomi og fysiologi - II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and Physiology - II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars.
Forkunnskapskrav
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- participate in at least 2 of 4 seminars
The students are recommended to participate at the seminar where they present the exam group projects.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive anatomiske strukturer relatert til hjerte- og karsystemet og respirasjonssystemet
- beskrive forholdet mellom struktur og funksjon i hjerte- og karsystemet og respirasjonssystemet, og redegjøre for interaksjon mellom systemene
- beskrive mekanismer og funksjoner i fordøyelsessystemet og det endokrinesystemet
- beskrive homeostatiske mekanismer og andre kontrollmekanismer som er sentrale i regulering av kroppsprosesser, og hvordan ulike kroppssystemer samarbeider for regulering av kroppens funksjoner
- redegjøre for tilhelingsmekanismer etter vevsskade
- redegjøre for mekanismer i kroppens temperaturregulering
- redegjøre for energimetabolismen og basal ernæringsfysiologi
- redegjøre for sentrale arbeidsfysiologiske testprinsipper
- beskrive anatomiske og fysiologiske endringer gjennom livsløpet
Ferdigheter
Studenten kan
- forklare hvordan ernæring og fysisk aktivitet påvirker den fysiologiske energimetabolismen
- forklare fysiologiske prosesser i hvile og fysisk aktivitet samt kroppens evne til adaptasjon ved ulike typer belastninger
Arbeids- og undervisningsformer
Project examination, consisting of a group assignment with up to 5 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.
Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Resit exam: If the assignment is given the grade Fail, the group can submit a revised version once.
If this attempt fails, the group is entitled to a third and final attempt. In a third attempt, the group must choose a new health claim and submit a new examination paper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utformingen av eksamensoppgaven.
Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.
Emneansvarlig
Førsteamanuensis David Jahanlu
Emneoverlapp
The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAD1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.