Programplaner og emneplaner - Student
FYB1110 Anatomy and Physiology I Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi I
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet handler om hvordan muskel- og skjelettsystemet, nervesystemet og sanseorganene er oppbygd og fungerer, samt samspillet mellom disse i det friske mennesket. Grunnleggende kunnskap i anatomi og fysiologi er nødvendig i fysioterapi for å forstå kroppens normale funksjoner og for å kunne gjennomføre undersøkelser og behandling. Emnet utgjør første del av to, og dekker grunnleggende anatomi for overkroppen (trunkus), beina, hode og halsen.
-
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare oppbygningen av kroppens muskel- og skjelettsystem og nervesystem, og sammenheng mellom disse
- redegjøre for sammenhengen mellom muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjonelle egenskaper
- redegjøre for sammenhengen mellom nervesystemets struktur og funksjonelle egenskaper
- redegjøre for sanseorganenes oppbygning og funksjon
- identifisere og beskrive overflate strukturer av kroppen, samt beskrive fremgangsmåte for palpasjon
- redegjøre for anatomisk normalvariasjon i muskel- og skjelettsystemet
- redegjøre for smertefysiologi, herunder nociseptiv signaloverføring, moduleringsmekanismer og smerteprosessering i hjernen
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og beskrive anatomiske strukturer i muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet med presis fagterminologi.
- beskrive bevegelsesretninger, akser og plan med presis fagterminologi
-
Teaching and learning methods
Emnet introduserer studentene for praksisfeltet i fysioterapi og de grunnleggende lovene og retningslinjene som styrer feltet. Studentene vil observere og delta i funksjonsundersøkelser, planlegge, gjennomføre og skriftlig dokumentere persontilpassede tiltak under tilsyn. Som en del av dette inngår anvendelse av treningslæreprinsipper, motivasjonsteorier og kommunikasjon med brukere, pasienter og pårørende. I tillegg aktualiseres tverrprofesjonelt samarbeid ved praksisstedet. Gjennom emnet får studenten erfaring med å reflektere over og tilpasse egen praksis. Aktuelle praksisarenaer er alle yrkessituasjoner der fysioterapeuter er virksomme.
-
Course requirements
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare grunnleggende funksjonsundersøkelse og persontilpassede tiltak hos pasienter, brukere eller pårørende
- beskrive grunnleggende forståelser av fysioterapeutens veilederrolle i praksissituasjoner
- beskrive metoder for å oppdatere egen kunnskap i praksissituasjoner
- redegjøre for grunnleggende anvendelser av digital teknologi i praksisfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende og justere grunnleggende undersøkelser for brukere og pasienter samt dokumentere dette skriftlig med presis fagterminologi
- beherske treningslæreprinsipper, og motivasjonsteorier i individuell veiledning av øvelser for pasienter og brukere
- søke oppdatert kunnskap og delta i faglige diskusjoner ved praksisstedet
- gjennomføre livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for lovverk og etiske retningslinjer som regulerer praksis
- reflektere over egne ferdigheter og begrensninger, vise ansvarlighet og evne til å justere atferd og handlinger i tråd med tilbakemeldinger
- vise forståelse for og kan anvende etiske vurderinger i møte med pasienter, spesielt med hensyn til berøring, avkledning og kommunikasjon
- reflektere over hvordan digital teknologi kan brukes som en del av kvalitetsforbedring av helsetjenester
- redegjøre for hvordan praksiserfaringer kan knyttes til teoretisk kunnskap
-
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter introduksjonspraksis, deltakelse med fremlegg på seminar og selvstudier. Emnet gjennomføres over tre uker. Studenten tar selv initiativ til å skaffe praksisplass etter nærmere informasjon. Alle steder der fysioterapeuter arbeider er aktuelle praksisarenaer.
-
Grading scale
For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:
- Minimum 90 % deltagelse i introduksjonspraksis
- Innlevert, utfylt og signerte praksisdokumenter
- Deltagelse og fremlegg på digitale seminarer, individuelt eller i grupper
- Gjennomført kurs i livreddende førstehjelp
-
Examiners
Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksisstudier» i programplanens hoveddel.
Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
-
Overlapping courses
Ikke relevant.