Programplaner og emneplaner - Student
FYB1100 Anatomi og fysiologi - I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and Physiology - I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fysioterapeuter bruker kunnskap om kroppens oppbygning (anatomi) og funksjon i en rekke oppgaver. Kroppen er en funksjonell enhet, og struktur og funksjon påvirker hverandre ved at endring i struktur kan føre til endring i funksjon, og omvendt. Fysioterapeuter bruker denne kunnskapen om sammenheng mellom struktur og funksjon for eksempel i undersøkelse av muskelkraft. Nedsatt kraft kan være forårsaket av skade/sykdom i muskelvev og nervevev, og fysioterapeuten må kunne identifisere den strukturelle årsaken. Kunnskap om sammenheng mellom struktur og funksjon er derfor vesentlig i fysioterapeuters arbeid, og i dette emnet vektlegges teoretisk kunnskap om muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter (læringsutbytter merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):
Kunnskap
Studenten kan
- forklare oppbygningen av menneskekroppens muskel- og skjelettsystem og nervesystem, og relasjoner mellom disse
- redegjøre for sammenhengen mellom muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjonelle egenskaper
- redegjøre for sammenhengen mellom nervesystemets struktur og funksjonelle egenskaper
- redegjøre for anatomisk normalvariasjon i muskel- og skjelettsystemet
- redegjøre for nociseptiv signaloverføring, moduleringsmekanismer og smerteprosessering i hjernen
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere anatomiske strukturer i muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet på anatomiske preparater*
- anvende latinsk navn og benevning på muskler, ledd, ligamenter, nerver, stillinger, bevegelsesretninger, akser og plan
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger og ferdighetstrening.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- stasjonstest, inntil 30 minutter
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
Førsteamanuensis Lydia Ragan
Emneoverlapp
Language of instruction: Norwegian
The purpose of this course is to enable the students to describe and assess theoretical and research-based knowledge as the basis for understanding children’s movement development and motor learning. The course provides a theoretical foundation for critical reflection on assessment and the use of outcome measures in treatment and habilitation, health promotion and preventive work. Involvement of children, young people and their families in mapping and target-setting work is central.