EPN-V2

FYB1010 Funksjonsundersøkelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Functional assessment
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler hvordan funksjon kan undersøkes og forstås i lys av det biopsykososiale begrepsapparatet Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) fra Verdens helseorganisasjon. Her blir funksjon og helse forstått i samspill mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer, og i samspill med omgivelsesfaktorer. Emnet formidler kunnskap om nødvendigheten av å samhandle og tilpasse undersøkelser i møte med pasienter i ulike livsfaser og med ulike forutsetninger.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling, samt redegjøre for profesjonens samfunnsoppdrag
  • kan redegjøre for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjon
  • kan redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHOs) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat
  • kan redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
  • anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
  • planlegge og begrunne funksjonsundersøkelse for pasientkasuistikker, samt demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
  • palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
  • dokumentere funn fra funksjonsundersøkelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse
  • reflektere over egne ferdigheter og evne til å justere funksjonsundersøkelsen for å kunne ivareta individuelle behov
  • reflektere over innhenting av informasjon ved bruk av digitale kommunikasjonsverktøy

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer, praktisk ferdighetstrening, observasjon, veiledning, selvstudier og digitalt læreverk og digitale læringsressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Fagnotat i gruppe på 4-6 studenter, 1400 ord (+/- 10 %). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering
  • Individuell flervalgsoppgave, inntil 20 minutter
  • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

13 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 2 studiepoeng overlapp med FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning.