EPN-V2

FYB1000 Function - Examination and Assessment Tools Course description

Course name in Norwegian
Funksjon - undersøkelse og kartlegging
Study programme
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Through their professional practice, physiotherapists come into contact with people with different diseases and injuries and at all stages of life. A person’s functional ability must be understood as an interaction between the individual, task and environment. When examining and assessing functional ability, the physiotherapist must be able to address the needs of and interact with people who find it challenging to carry out activities and tasks at home, in kindergarten, at school, at work and in their free time. The learning outcomes of the course represent basic competence required to examine, assess and identify factors that promote and impede a person’s functioning and health. Cooperation with other professions requires a common understanding of concepts, and the course introduces the World Health Organization’s (WHO) International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) as a common conceptual framework.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

Emnet omfatter klassifikasjon og indeksering i teori og praksis. Dette inkluderer klassifikasjonsskjemaer og ulike emneordsvokabular, som tesauri. Emnet omfatter også bredere systemer for kunnskapsorganisasjon, som brukertagger, ontologier og automatisk indeksering.

Teaching and learning methods

BIB1200

Course requirements

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

Assessment

En skriftlig gruppeoppgave (tesaurus). Gruppen kan bestå av tre til fem studenter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en forbedret versjon. Oppgaven må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Ingen hjelpemidler tillatt.

Examiners

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

Overlapping courses

Temaer som inngår i emnet:

  • Emneanalyse av dokumenter
  • Begrepsapparat for emnespråk
  • Emneordsystemer, som frittstående emner, emneord i streng og tesauri
  • Enumerative, analytisk-syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer og verbale innganger til disse
  • Systematisk ordning, siteringsordning og inversjonsprinsippet
  • Brukertagger og ontologier
  • Webstandarder for emnebeskrivelse
  • Prinsipper for og grunnleggende praksis i klassifikasjon etter DDK
  • Emnespråkenes funksjon og potensial i søking og gjenfinning
  • Eksempler på bruk av emnespråk fra applikasjonsområder utenfor bibliotek