Programplaner og emneplaner - Student
FOTO2100 Bildeteori for fotojournalister Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Image Studies for Photojournalists
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikkBachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
Knowledge
After completion of the course, the student has
- knowledge of universal design and the purpose behind this concept
- an understanding of the difference between universal design and accessibility
- knowledge of user diversity and user needs in relation to the design of ICT solutions in general, and libraries and archives in particular
- knowledge of relevant conventions, legislations and guidelines
- an understanding of usability and user testing
Skills
After completion of the course, the student is able to
- carry out user analyses, based on different user demographics and contexts
- conduct a selection of accessibility tests
- evaluate whether products and services are universally designed
General competences
After completion of the course, the student
- is aware of user diversity and potential barriers against equal participation in society
- understands legislation and measures for developing an inclusive society
Læringsutbytte
Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende RLE-lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.
Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.
- Deltakelse på ekskursjoner til Den katolske kirke, Holocaustsenteret, fredagsbønn i moské og til Rikets Sal (Jehovas Vitner). Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.
- Deltakelse i et prosjektarbeid i gruppe. Prosjektet skal være fagdidaktisk og metodisk.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emne 3 og 4.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Vurderingsuttrykk
Se fagplanen.
Sensorordning
Se fagplanen.
Opptakskrav
Ingen.