Programplaner og emneplaner - Student
FOTO1200 Fotojournalistikk og nyhetsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Photojournalism and News - Theory and Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Sentrale temaer i studiet:
- Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- Motivasjon og mestring
- Læringsorientert tilnærming til dialog
- Etikk, makt og elevsyn
- Ungdom: identitet, danning, mangfold og kjønn
Forkunnskapskrav
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Læringsutbytte
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet legger vekt på å formidle organisatoriske betingelser og tilrettelegging for læring og utvikling. Hvilke teoretiske perspektiver ligger til grunn for å utvikle lærende organisasjoner og varige utviklingsprosesser, og hvilken rolle spiller demokratiske prosesser og medvirkning, makt og interesser? Emnet utdyper ulike forskningstilnærminger og vitenskapelige tenkemåter i yrkesdidaktisk arbeid introdusert i MAYP4100 og konsekvenser av disse for utarbeiding av forskningsplan og design.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og/eller i arbeidsliv
- behersker relevant vitenskapsteori og metode for det yrkespedagogiske fagfeltet
- har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori relatert til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et større, selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid i form av en masteroppgave
- kan innhente, analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder
- kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan argumentere og redegjøre for faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenking og utvikling av ny yrkespedagogisk kunnskap og praksis
- kan reflektere over egen forskerrolle og bidra i å veilede andre i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger
Vurdering og eksamen
Individuelt arbeid med masteroppgaven, veiledning i læringsgrupper og individuell veiledning. Forelesninger, skriveseminarer, litteraturstudier.
Hjelpemidler ved eksamen
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke tradisjonell veiledet praksis i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til reelle praksissituasjoner.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Studiet legger vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Studenten skal:
- delta på studiesamlinger (80 % tilstedeværelse kreves)
- levere et refleksjonsnotat 6 og 7. semester, individuelt, på 2-3 sider
- levere en prosjektbeskrivelse på 4-5 sider i løpet av 5. semester
- utarbeide et kort sammendrag (maks ½ side) på norsk og engelsk til bruk som presentasjon ved digital publisering
Vurderingsuttrykk
Masteroppgave individuell eller i gruppe på 2 studenter, ca. 100 sider. Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform.
Justerende, individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
Ved muntlig eksamen kan karakteren på masteroppgaven justeres opp eller ned inntil én karakter ut fra kandidatens prestasjon. Når to studenter skriver oppgaven sammen, skal muntlig eksamen starte med en individuell samtale på om lag 20 minutter før studentene møter sammen.
Det gis én samlet karakter i emnet.
Ny/utsatt eksamen
- det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat
- dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Sensorordning
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.