EPN-V2

FORK1500 Engelsk Emneplan

Engelsk emnenavn
English
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
10.0 Prosent av forkurs
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The topics of study are:

Play, movement, nature and outdoor education.

• Outdoor education in different natural environments

• Play and movement in nature and outdoor environments

• Sustainability in outdoor education

• Practical work on natural science, food literacy and physical education

• Practical work in selected biotopes

• Motor behaviour, physical activity, play and risk-taking

• Role model, gender awareness, and social inclusion in pedagogical work outdoors

• The Nordic concept of "friluftsliv" (outdoor life)

• A more in-depth study of a chosen topic

Childhood in a Nordic welfare system.

• Education, cultural formation and childhood

• Critical reflective work on play, movement and outdoor education

• Physical literacy and motor development

• Different cultural traditions and pedagogical approaches to outdoor activities

• Focus on the relevant target group in the student`s educational system

Field experience, reflective practice and didactics regarding play, movement, nature, food and

outdoor education.

• Different approaches to outdoor didactics and sustainable development

• Development work related to institutional work

• Comparative approaches to cultural and pedagogical traditions

Anbefalte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav

Forkunnskapskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse på obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig innlevering, omfang 1500 ord +/- 10 %. Formålet er å få begynnende erfaring med akademisk skriving og oppøve kunnskap innen emnet.

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurderinger

  • Muntlig presentasjon i gruppe, omfang 15-20 minutter. Presentasjonen skal synliggjøre og drøfte profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer. Forarbeid: Individuelt skriv, omfang 300 -500 ord, som deles med gruppen. Skrivet danner grunnlag for den muntlige presentasjonen. Formålet er utvikling av profesjonelt skjønn, ferdigheter i samarbeid og muntlig presentasjonsevne.
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Læringsutbytte

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet fem timer.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Arbeids- og undervisningsformer

Tospråklig ordbok.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.

  • En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

  1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca 2-5 sider som teller 40%
  2. Individuell skriftlig eksamen på fire timer som teller 60%

De to delene av eksamen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler må vurderes til bestått for at eksamen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
  • Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
  • Barns medvirkning og medbestemmelse
  • Samspill og vennskap
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Digitalpraksis
  • Lede seg selv og barn
  • Didaktikk

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Pavel Zemliansky

Emneoverlapp

Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole, og mot enkelte emner fra tidligere versjoner av forkurset. Ingen kjente emner gir full overlapp.