Programplaner og emneplaner - Student
FORK1320 Norsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory Course in Norwegian
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 20.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
Innledning
Emnet bygger på norsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan kommunikasjon tilpasses situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om grunnleggende prosjektteori.
- kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling.
- kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå.
- kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som skal formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.
- kan skrive klart og språklig korrekt.
- kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger.
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter.
- kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
- kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte.
- kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse.
- kan samarbeide effektivt i grupper.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave, med 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
- To individuelle skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-5 sider.
- To skriftlige besvarelser i gruppe. Lengde ca. 4-6 sider. Begge besvarelsene er tverrfaglige prosjekter som gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på fem timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
PC med institusjonens eksamensplattform med retteprogram og elektronisk ordbok - og samtidig sperret internett.
Fysiske ordbøker som er godkjent av institusjonen kan benyttes.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern sensor, pluss en intern klagesensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Heidi Heilevang Fauske
Emneoverlapp
Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte. Det samme gjelder FORK 1300 Kommunikasjon og norsk.