Programplaner og emneplaner - Student
FORK1320 Preparatory Course in Norwegian Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk
- Study programme
-
Access Course for Engineering Studies
- Weight
- 20.0 Percent of Access course
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på norsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan kommunikasjon tilpasses situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om grunnleggende prosjektteori.
- kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling.
- kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå.
- kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som skal formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.
- kan skrive klart og språklig korrekt.
- kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger.
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter.
- kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
- kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte.
- kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse.
- kan samarbeide effektivt i grupper.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.
Teaching and learning methods
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave, med 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
- To individuelle skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-5 sider.
- To skriftlige besvarelser i gruppe. Lengde ca. 4-6 sider. Begge besvarelsene er tverrfaglige prosjekter som gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på fem timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
PC med institusjonens eksamensplattform med retteprogram og elektronisk ordbok - og samtidig sperret internett.
Fysiske ordbøker som er godkjent av institusjonen kan benyttes.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
En intern sensor, pluss en intern klagesensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Course contact person
Heidi Heilevang Fauske
Overlapping courses
Digital competence is a key factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. This course will provide a fundamental understanding of some of the most important concepts, tools and technologies that comprise and influence our increasingly digital world. It gives an overview of how technology affects our lives, our social structures, and the way we work and provides grounding for actively engaging with and shaping the development and role of technology in society. Social media, digital governance, eHealth and the explosion of AI applications are all examples of how technology has profoundly changed our everyday lives in the last few decades. An understanding of technology is vital in any profession, regardless of field or specialty. In this course, students will acquire the basic knowledge required to harness the potential of technology and identify the opportunities to use technology to foster inclusion and participation in an increasingly diverse and multicultural society. They will also learn to recognize its limitations and potentially harmful consequences on work and society, and grapple with the social, ethical and moral issues that arise as technology becomes both increasingly complex and integral to the way our society functions.
This course supports OsloMet's ambition to drive progress on the implementation of the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).