EPN-V2

FM3500 Målstyring, ressursstyring og benchmarking Emneplan

Engelsk emnenavn
Management by Objectives, Resource Management and Benchmarking
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet målstyring, ressursstyring og benchmarking handler om hvordan en leder kan etablere mål, incentivsystemer og vurdere om organisasjonens ulike virksomheter drives på en formåls- og kostnadseffektiv måte, slik at aktivitetene og de ansatte bidrar til organisasjonens verdiskaping. Emnet omhandler også teorier og metoder om benchmarking og organisatorisk læring, herunder hvordan oppnå mer formålseffektiv og kostnadseffektiv drift.

Anbefalte forkunnskaper

ØABED1000 Finansregnskap med IKT, ØAMET1100 Statistikk, ØABED2100 Økonomistyring, ØAADM2000 Foretaksstrategi og FM2000 Facility Management (FM) og serviceledelse, FM2100 Buildings, Infrastructure and FM (Hard FM) og FM3000 Mennesker, organisasjon og FM-tjenester (Soft FM) eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om målstyring, målhierarkier, måltavler og incentivstrukturer
  • har kunnskap om formålseffektivitet, kostnadseffektivitet, produktivitet og verdiskaping
  • har kunnskap om sentrale finansielle- og ikke-finansielle nøkkeltall
  • har kunnskap om medarbeider- og kundetilfredshetsundersøkelser
  • har kunnskap om benchmarking og beste praksis
  • har kunnskap om forbedringsprosesser og organisatorisk læring
  • kjenner til KOSTRA og tilsvarende datakilder

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap til å etablere systemer for målstyring med tilhørende incentivstruktur og finansielle- og ikke-finansielle måltall (måltavler og målhierarkier)
  • anvende faglig kunnskap til å gjennomføre medarbeider- og kundetilfredshetsundersøkelser
  • anvende faglig kunnskap til å analysere data fra KOSTRA og andre datakilder
  • anvende faglig kunnskap til å gjennomføre årsaksanalyser av mulige sammenhenger mellom organisasjonens finansielle- og ikke-finansielle nøkkeltall og organisasjonens resultater (verdiskaping)
  • planlegge og gjennomføre resultatmålinger og forbedringsarbeider, herunder benchmarking og etablering av beste praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hva som bidrar til og som kan forklare en organisasjons verdiskaping
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til utvikling av god praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver og bidra i diskusjonene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • 1 skriftlig rapport i grupper med 3-5 studenter. Omfang 8-10 sider/3200-4000 ord. Rapporten skal presenteres og drøftes i plenum. Det er obligatorisk deltagelse på medstudentenes presentasjoner.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig skoleeksamen på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, en ekstern og en intern.

Opptakskrav

¿Opptakskrav: Generell studiekompetanse.

Det anbefales at ØABED1000 Finansregnskap med IKT, ØAMET1100 Statistikk, ØABED2100 Økonomistyring, ØAADM2000 Foretaksstrategi og FM2000 Facility Management (FM) og serviceledelse, FM2100 Buildings, Infrastructure and FM (Hard FM) og FM3000 Mennesker, organisasjon og FM-tjenester (Soft FM) eller tilsvarende er bestått.

Emneansvarlig

Bjarne Tarjei Haugen.