EPN-V2

FM3500 Målstyring, ressursstyring og benchmarking Emneplan

Engelsk emnenavn
Management by Objectives, Resource Management and Benchmarking
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet målstyring, ressursstyring og benchmarking handler om hvordan en leder kan etablere mål, incentivsystemer og vurdere om organisasjonens ulike virksomheter drives på en formåls- og kostnadseffektiv måte, slik at aktivitetene og de ansatte bidrar til organisasjonens verdiskaping. Emnet omhandler også teorier og metoder om benchmarking og organisatorisk læring, herunder hvordan oppnå mer formålseffektiv og kostnadseffektiv drift.

Anbefalte forkunnskaper

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav innen gitte frister og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. ;

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: ;

  • Arbeidskrav 1: Individuell oppgave i tolking/oversettelse mellom tegnspråk og talespråk. Besvares med video-/lydopptak på mellom 2 og 5 minutter.;;
  • Arbeidskrav 2: Individuell oppgave i tolking/oversettelse mellom tegnspråk og talespråk. Besvares med video-/lydopptak på mellom 2 og 5 minutter.;;;

Oppgavene vi variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Hensikten med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag, praktisk øvelse og veiledning i emnets faglige innhold.;;

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.;

Krav om deltakelse;

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om målstyring, målhierarkier, måltavler og incentivstrukturer
  • har kunnskap om formålseffektivitet, kostnadseffektivitet, produktivitet og verdiskaping
  • har kunnskap om sentrale finansielle- og ikke-finansielle nøkkeltall
  • har kunnskap om medarbeider- og kundetilfredshetsundersøkelser
  • har kunnskap om benchmarking og beste praksis
  • har kunnskap om forbedringsprosesser og organisatorisk læring
  • kjenner til KOSTRA og tilsvarende datakilder

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap til å etablere systemer for målstyring med tilhørende incentivstruktur og finansielle- og ikke-finansielle måltall (måltavler og målhierarkier)
  • anvende faglig kunnskap til å gjennomføre medarbeider- og kundetilfredshetsundersøkelser
  • anvende faglig kunnskap til å analysere data fra KOSTRA og andre datakilder
  • anvende faglig kunnskap til å gjennomføre årsaksanalyser av mulige sammenhenger mellom organisasjonens finansielle- og ikke-finansielle nøkkeltall og organisasjonens resultater (verdiskaping)
  • planlegge og gjennomføre resultatmålinger og forbedringsarbeider, herunder benchmarking og etablering av beste praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hva som bidrar til og som kan forklare en organisasjons verdiskaping
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til utvikling av god praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver og bidra i diskusjonene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • 1 skriftlig rapport i grupper med 3-5 studenter. Omfang 8-10 sider/3200-4000 ord. Rapporten skal presenteres og drøftes i plenum. Det er obligatorisk deltagelse på medstudentenes presentasjoner.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av faglærer.

Vurdering og eksamen

Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningen.;

Emnet må ses i sammenheng med praksis og emnene Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk (TEGN2300), og Introduksjon til skrivetolking (TEGN2130)

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

;

Kunnskap;

Studenten har kunnskaper om;

  • grunnleggende aspekter ved oversetting/tolking til og fra norsk tegnspråk i tilrettelagte situasjoner ;
  • ulike perspektiver på tolking/oversetting og konsekvenser av disse ;
  • hva slags forhold som spiller inn på de valg tolken gjør i tolkesituasjonen ;
  • oversettingsteori ;
  • profesjonsetikk og taushetsplikt ;

;

Ferdigheter;;

Studenten kan;

  • oversette/tolke til og fra norsk tegnspråk i tilpassede situasjoner, først og fremst konsekutivt, men også noe simultant. ;
  • initiere og foreta samtalereparasjoner på effektive måter ;
  • tolke/oversette turtakingssignaler, sjangertrekk og prosodiske trekk i en forberedt tekst/situasjon ;
  • gi/motta tilbakemeldinger på arbeid ;
  • reflektere og delta i faglige diskusjoner på norsk tegnspråk ;

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • har opparbeidet erfaringer med og bevissthet om døves møteplasser  ;
  • har opparbeidet kunnskap og bevissthet om profesjonen tolking og tolkens arbeidsoppgaver ;
  • har opparbeidet en forståelse av kulturelle og modalitetsspesifikke aspekter ved norsk tegnspråk ;
  • har opparbeidet en bevissthet omkring ulike aspekter ved tekster, samtaler og tolking/oversetting  ;

Opptakskrav

Eksamen gjennomføres som en tre dagers individuell hjemmeeksamen der studenten skal besvare to praktiske oppgaver ved å tolke/oversette til og fra norsk tegnspråk. Hver av de to oppgavene vil være på 3-7 minutter.;;

Ny og utsatt eksamen foregår som en ordinær eksamen.;

Emneansvarlig

Bjarne Tarjei Haugen.