EPN-V2

FLKM5000 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Master's Thesis
Study programme
Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med masteroppgaven er at studenten skal utføre et selvstendig, vitenskapelig arbeid. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten vise evne til å behandle et avgrenset tema ved bruk av vitenskapelige metoder i løpet av et begrenset tidsrom. Oppgaven skal ta utgangspunkt i et problem eller flere spørsmål som tematisk faller inn under fagets kunnskapsfelt: den flerkulturelle skolen eller forholdet mellom utdanning og utvikling i Sør. Arbeidet med masteroppgaven er selve kjernen i studiet, og den faglige skolering må sees i forhold til dette. Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere sin kompetanse på et høyere nivå og bidra til kunnskapsproduksjonen innenfor fagfeltet.

Arbeidet med oppgaven skal bidra til å kvalifisere studenten til kritisk og reflektert lesning av forskningsresultater, utvikle vitenskapelige, metodiske ferdigheter og stimulere til selvstendig forskningsarbeid og nytenkning. Det skal sette studenten i stand til å se sitt eget bidrag i en større sammenheng, utvikle evne til å vurdere og ta stilling til andres faglige bidrag, også når dette innebærer å bruke andre vitenskapelige metoder og teoretiske tilnærminger enn de en selv velger å spesialisere seg i.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap på sitt forskningsområde med klar relevans for flerkulturell og internasjonal utdanning
  • behersker relevant vitenskapsteori og metodologi innen sitt fagfelt
  • kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
  • kan argumentere og redegjøre for faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innen sitt fagfelt
  • kan gjøre forskningsmessige studier av faglig relevante sammenhenger innen feltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling på sitt fagfelt
  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for flerkulturell og internasjonal utdanning

Content

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid, der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante i forhold til oppgavens fokus og fordypningens kunnskapsfelt.

Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig høre inn under studentens fordypning. Innenfor denne fordypningen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur skal sees i sammenheng.

Teaching and learning methods

Mangler info.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Obligatorisk skriveseminar (antall ganger er avheng av antall studenter som er på hvert spesialisering).

Dette obligatoriske skriveseminaret vil gi studentene støtte og hjelpe dem med å kritisk reflektere over sin egen skriveprosess. Gjennom presentasjon og tilbakemelding på sitt eget og medstudenters arbeid, støtter kurset opp under studentenes skriveprosess ved at de på denne måten må forholde seg kritisk til sitt eget og andres arbeid.

Alle studentene må levere inn arbeider til seminaret etter fastlagt plan og delta aktivt med tilbakemeldinger til medstudenter.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Eventuell kompensasjon kan etter vurdering avtales med fagansvarlig.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

Alle emner i det første året av studieprogrammet må være bestått, og arbeidskrav samt obligatorisk deltakelse må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering og presentere masteroppgaven.

Vurderingen består av en individuell masteroppgave på ca. 40 000 til 45 000 ord (+/- 10 prosent), ca. 100 sider løpende tekst eksklusiv forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg, påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45-60 minutter. Muntlig eksamen består av en eksaminasjon/samtale om masteroppgaven og en diskusjon av litteratur brukt i oppgaven.

Etter at masteroppgaven er vurdert, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Vurderingskriterier

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes klarhet, relevans og/eller originalitet i forhold til flerkulturell og internasjonal utdanning.
  • Evne til selvstendig og kritisk tenkning.
  • Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
  • Sammenheng mellom hovedproblemstillinger, forskningsspørsmål, metodevalg, drøftinger og konklusjoner.
  • Evne til å samle, systematisere, tolke og presentere kunnskap på en logisk og oversiktlig måte i forhold til valgte teorier og perspektiver.
  • Refleksjon i forhold til etiske spørsmål i forskningsprosessen.
  • Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

Ny/utsatt eksamen

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatte.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og har ansvar for å lede eksamenen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.