Programplaner og emneplaner - Student
FKHPRA2 Praksis 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching practice 2
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med lærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer lærerstudentens menneskesyn og kunnskaper.
-
Forkunnskapskrav
Andre praksisperiode: bestått FKH PRA1 Praksis 1. studieår og alle andre emner fra første studieår.
Tredje praksisperiode: bestått FKH PRA2 Praksis 2. studieår og alle andre emner fra andre studieår.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
- har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
- har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
- har kunnskap om teamarbeid og ledelse
- har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
- har kunnskap om observasjonsmetoder
- har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte
Ferdigheter
Studenten
- kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
- kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
- kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
- kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
- kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
- kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
- kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte; og utviklingssamtaler
- kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
- kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
- kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
- kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen forøvrig
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i et;Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring.
Reisevei på opp mot 1,5 time en vei til praksisstedet må påberegnes.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene skal kunne få bestått praksisopplæringen.
- Innlevering av undervisningsplaner til godkjenning til fastsatt tid før undervisningspraksis til praksislærer og praksisveileder.
- Muntlige fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode.
Praksisopplæringen er obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger en dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring.
- deltakelse i alle praksisgruppens arbeidsoppgaver.
-
Vurdering og eksamen
For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål som faglærer i design, kunst og håndverk må
- alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til "godkjent".
- alle praksisperioder være vurdert til "bestått".
;
Tvil om bestått praksisperiode
Dersom det oppstår tvil om bestått praksisperiode, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden. ;Studenten vil da ha mulighet til å forbedre seg i siste del av perioden. Det kan også ved behov varsles etter denne fristen. Med vedvarende tvil om bestått praksisperiode kan det arrangeres vurderingsmøter.
;
Ikke bestått praksisperiode
Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare gjennomføre praksisopplæring neste gang praksisperioden arrangeres, normalt neste skoleår.
-
Vurderingsuttrykk
Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene bestått / ikke bestått.
-
Sensorordning
Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.