EPN-V2

FKHPRA2 Praksis 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice 2
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med lærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer lærerstudentens menneskesyn og kunnskaper.

  • Forkunnskapskrav

    Andre praksisperiode: bestått FKH PRA1 Praksis 1. studieår og alle andre emner fra første studieår.

    Tredje praksisperiode: bestått FKH PRA2 Praksis 2. studieår og alle andre emner fra andre studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
    • har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
    • har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
    • har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
    • har kunnskap om teamarbeid og ledelse
    • har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
    • har kunnskap om observasjonsmetoder
    • har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
    • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
    • kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
    • kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
    • kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
    • kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
    • kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
    • kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
    • kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte; og utviklingssamtaler
    • kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
    • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
    • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
    • kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
    • kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
    • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen forøvrig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i et;Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring.

    Reisevei på opp mot 1,5 time en vei til praksisstedet må påberegnes.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene skal kunne få bestått praksisopplæringen.

    • Innlevering av undervisningsplaner til godkjenning til fastsatt tid før undervisningspraksis til praksislærer og praksisveileder.
    • Muntlige fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode.

    Praksisopplæringen er obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger en dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.

    Obligatorisk er også

    • deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring.
    • deltakelse i alle praksisgruppens arbeidsoppgaver.
  • Vurdering og eksamen

    For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål som faglærer i design, kunst og håndverk må

    • alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til "godkjent".
    • alle praksisperioder være vurdert til "bestått".

    ;

    Tvil om bestått praksisperiode

    Dersom det oppstår tvil om bestått praksisperiode, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden. ;Studenten vil da ha mulighet til å forbedre seg i siste del av perioden. Det kan også ved behov varsles etter denne fristen. Med vedvarende tvil om bestått praksisperiode kan det arrangeres vurderingsmøter.

    ;

    Ikke bestått praksisperiode

    Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare gjennomføre praksisopplæring neste gang praksisperioden arrangeres, normalt neste skoleår.

  • Vurderingsuttrykk

    Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene bestått / ikke bestått.

  • Sensorordning

    Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.