EPN-V2

FKH2003 Grafikk og digitale medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Printmaking and digital media
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet;Grafikk og digitale medier;bygger videre på;praktisk estetiske;ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i;ulike;grafiske teknikker,;og egnede digitale programvarer.;;

    Emnet;;gir;et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor;høytrykk, dyptrykk og plantrykk,;samt;;innsikt;i;grafikkens;historie.;

    Digitale;medier;vil bli;brukt;både som forberedelse;til;grafiske bildeuttrykk,;og;som selvstendig;uttrykksform.;;

  • Anbefalte forkunnskaper

    For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.;

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer;
    • har innsikt i ulike;digitale;programvarer;;
    • har kunnskap om;relevante materialer, teknikker og;redskaper,;og;vedlikehold av;disse.

    Ferdigheter

    Studenten;;

    • skal kunne;benytte,;relevante materialer,;redskaper og;teknikker;innenfor;høytrykk, dyptrykk og;plantrykk.;;;
    • skal kunne bruke;digitale medier;i forberedelse;til grafiske uttrykksformer, og som;selvstendig;;digitalt;uttrykk;
    • skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.;
    • skal kunne benytte;relevant teori i forhold til;eget;skapende arbeid

    Generelle kompetanse;;

    Studenten;​​

    • kan tilrettelegge for undervisning;i grafikk og digitale medier;
    • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv;
  • Innhold

    Emnet strekker seg over om lag åtte;uker, og har følgende innhold:;

    Innføring i:;

    • ulike grafisk teknikker.;
    • tegning som;utgangspunkt for grafiske uttrykk.
    • digital forberedelse til grafikk.;
    • grafisk layout.;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I emnet benyttes arbeidsformer som;forelesninger,;demonstrasjoner,;gruppe-;og individuelt;verkstedsarbeid.;

    Det forventes at;studenten tar;ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut;over pensum.;;

    Det benyttes;varierte arbeids- og undervisningsformer, for å;ivareta vekselspillet mellom skapende handling;og;teoretisk forståelse, samt;gjennomgående;fagdidaktiske refleksjoner.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet. Kravet om;tilstedeværelse;må være innfridd;før studenten kan;fremstille;seg til eksamen.;;

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen

    Eksamensoppgaven består av et;praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet;tar utgangspunkt i et gitt tema;innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på;2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten. Begge deler leveres samlet.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

    Opptakskrav:;Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.

  • Emneansvarlig

    Førstelektor Hildegunn Solbø;

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;FKH2000 Kunst og håndverk 2.