EPN-V2

FKH2003 Grafikk og digitale medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Printmaking and digital media
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet;Grafikk og digitale medier;bygger videre på;praktisk estetiske;ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i;ulike;grafiske teknikker,;og egnede digitale programvarer.;;

Emnet;;gir;et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor;høytrykk, dyptrykk og plantrykk,;samt;;innsikt;i;grafikkens;historie.;

Digitale;medier;vil bli;brukt;både som forberedelse;til;grafiske bildeuttrykk,;og;som selvstendig;uttrykksform.;;

Anbefalte forkunnskaper

For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer;
  • har innsikt i ulike;digitale;programvarer;;
  • har kunnskap om;relevante materialer, teknikker og;redskaper,;og;vedlikehold av;disse.

Ferdigheter

Studenten;;

  • skal kunne;benytte,;relevante materialer,;redskaper og;teknikker;innenfor;høytrykk, dyptrykk og;plantrykk.;;;
  • skal kunne bruke;digitale medier;i forberedelse;til grafiske uttrykksformer, og som;selvstendig;;digitalt;uttrykk;
  • skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.;
  • skal kunne benytte;relevant teori i forhold til;eget;skapende arbeid

Generelle kompetanse;;

Studenten;​​

  • kan tilrettelegge for undervisning;i grafikk og digitale medier;
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv;

Innhold

Emnet strekker seg over om lag åtte;uker, og har følgende innhold:;

Innføring i:;

  • ulike grafisk teknikker.;
  • tegning som;utgangspunkt for grafiske uttrykk.
  • digital forberedelse til grafikk.;
  • grafisk layout.;

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet benyttes arbeidsformer som;forelesninger,;demonstrasjoner,;gruppe-;og individuelt;verkstedsarbeid.;

Det forventes at;studenten tar;ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut;over pensum.;;

Det benyttes;varierte arbeids- og undervisningsformer, for å;ivareta vekselspillet mellom skapende handling;og;teoretisk forståelse, samt;gjennomgående;fagdidaktiske refleksjoner.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet. Kravet om;tilstedeværelse;må være innfridd;før studenten kan;fremstille;seg til eksamen.;;

Vurdering og eksamen

Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen

Eksamensoppgaven består av et;praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet;tar utgangspunkt i et gitt tema;innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på;2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten. Begge deler leveres samlet.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

Opptakskrav

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

Opptakskrav:;Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.

Emneansvarlig

Førstelektor Hildegunn Solbø;

Emneoverlapp

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;FKH2000 Kunst og håndverk 2.