Studieinfo emne FKH2003 2022 HØST
FKH2003 Grafikk og digitale medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Printmaking and digital media
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Grafikk og digitale medier bygger videre på praktisk estetiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i ulike grafiske teknikker, og egnede digitale programvarer.
Emnet gir et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk, samt innsikt i grafikkens historie.
Digitale medier vil bli brukt både som forberedelse til grafiske bildeuttrykk, og som selvstendig uttrykksform.
Anbefalte forkunnskaper
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer
har innsikt i ulike digitale programvarer
har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, og vedlikehold av disse.
Ferdigheter
Studenten
skal kunne benytte, relevante materialer, redskaper og teknikker innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk.
skal kunne bruke digitale medier i forberedelse til grafiske uttrykksformer, og som selvstendig digitalt uttrykk
skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.
skal kunne benytte relevant teori i forhold til eget skapende arbeid
Generelle kompetanse
Studenten
kan tilrettelegge for undervisning i grafikk og digitale medier
kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Innhold
Emnet strekker seg over om lag åtte uker, og har følgende innhold:
Innføring i:
ulike grafisk teknikker.
tegning som utgangspunkt for grafiske uttrykk.
digital forberedelse til grafikk.
grafisk layout.
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet benyttes arbeidsformer som forelesninger, demonstrasjoner, gruppe- og individuelt verkstedsarbeid.
Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut over pensum.
Det benyttes varierte arbeids- og undervisningsformer, for å ivareta vekselspillet mellom skapende handling og teoretisk forståelse, samt gjennomgående fagdidaktiske refleksjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet. Kravet om tilstedeværelse må være innfridd før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen
Eksamensoppgaven består av et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet tar utgangspunkt i et gitt tema innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på 2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten. Begge deler leveres samlet.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav: Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
Emneansvarlig
Førstelektor Hildegunn Solbø
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.