Programplaner og emneplaner - Student
FKH2003 Grafikk og digitale medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Printmaking and digital media
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet;Grafikk og digitale medier;bygger videre på;praktisk estetiske;ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i;ulike;grafiske teknikker,;og egnede digitale programvarer.;;
Emnet;;gir;et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor;høytrykk, dyptrykk og plantrykk,;samt;;innsikt;i;grafikkens;historie.;
Digitale;medier;vil bli;brukt;både som forberedelse;til;grafiske bildeuttrykk,;og;som selvstendig;uttrykksform.;;
Anbefalte forkunnskaper
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.;
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer;
- har innsikt i ulike;digitale;programvarer;;
- har kunnskap om;relevante materialer, teknikker og;redskaper,;og;vedlikehold av;disse.
Ferdigheter
Studenten;;
- skal kunne;benytte,;relevante materialer,;redskaper og;teknikker;innenfor;høytrykk, dyptrykk og;plantrykk.;;;
- skal kunne bruke;digitale medier;i forberedelse;til grafiske uttrykksformer, og som;selvstendig;;digitalt;uttrykk;
- skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.;
- skal kunne benytte;relevant teori i forhold til;eget;skapende arbeid
Generelle kompetanse;;
Studenten;
- kan tilrettelegge for undervisning;i grafikk og digitale medier;
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv;
Innhold
Emnet strekker seg over om lag åtte;uker, og har følgende innhold:;
Innføring i:;
- ulike grafisk teknikker.;
- tegning som;utgangspunkt for grafiske uttrykk.
- digital forberedelse til grafikk.;
- grafisk layout.;
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet benyttes arbeidsformer som;forelesninger,;demonstrasjoner,;gruppe-;og individuelt;verkstedsarbeid.;
Det forventes at;studenten tar;ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut;over pensum.;;
Det benyttes;varierte arbeids- og undervisningsformer, for å;ivareta vekselspillet mellom skapende handling;og;teoretisk forståelse, samt;gjennomgående;fagdidaktiske refleksjoner.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet. Kravet om;tilstedeværelse;må være innfridd;før studenten kan;fremstille;seg til eksamen.;;
Vurdering og eksamen
Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen
Eksamensoppgaven består av et;praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet;tar utgangspunkt i et gitt tema;innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på;2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten. Begge deler leveres samlet.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav:;Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
Emneansvarlig
Førstelektor Hildegunn Solbø;
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;FKH2000 Kunst og håndverk 2.