Programplaner og emneplaner - Student
FKH2003 Grafikk og digitale medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Printmaking and digital media
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet;Grafikk og digitale medier;bygger videre på;praktisk estetiske;ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i;ulike;grafiske teknikker,;og egnede digitale programvarer.;;
Emnet;;gir;et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor;høytrykk, dyptrykk og plantrykk,;samt;;innsikt;i;grafikkens;historie.;
Digitale;medier;vil bli;brukt;både som forberedelse;til;grafiske bildeuttrykk,;og;som selvstendig;uttrykksform.;;
-
Anbefalte forkunnskaper
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.;
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer;
- har innsikt i ulike;digitale;programvarer;;
- har kunnskap om;relevante materialer, teknikker og;redskaper,;og;vedlikehold av;disse.
Ferdigheter
Studenten;;
- skal kunne;benytte,;relevante materialer,;redskaper og;teknikker;innenfor;høytrykk, dyptrykk og;plantrykk.;;;
- skal kunne bruke;digitale medier;i forberedelse;til grafiske uttrykksformer, og som;selvstendig;;digitalt;uttrykk;
- skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.;
- skal kunne benytte;relevant teori i forhold til;eget;skapende arbeid
Generelle kompetanse;;
Studenten;
- kan tilrettelegge for undervisning;i grafikk og digitale medier;
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv;
-
Innhold
Emnet strekker seg over om lag åtte;uker, og har følgende innhold:;
Innføring i:;
- ulike grafisk teknikker.;
- tegning som;utgangspunkt for grafiske uttrykk.
- digital forberedelse til grafikk.;
- grafisk layout.;
-
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet benyttes arbeidsformer som;forelesninger,;demonstrasjoner,;gruppe-;og individuelt;verkstedsarbeid.;
Det forventes at;studenten tar;ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut;over pensum.;;
Det benyttes;varierte arbeids- og undervisningsformer, for å;ivareta vekselspillet mellom skapende handling;og;teoretisk forståelse, samt;gjennomgående;fagdidaktiske refleksjoner.;
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet. Kravet om;tilstedeværelse;må være innfridd;før studenten kan;fremstille;seg til eksamen.;;
-
Vurdering og eksamen
Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen
Eksamensoppgaven består av et;praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet;tar utgangspunkt i et gitt tema;innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på;2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten. Begge deler leveres samlet.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav:;Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
-
Emneansvarlig
Førstelektor Hildegunn Solbø;
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;FKH2000 Kunst og håndverk 2.