EPN-V2

FKH2002 Søm og design for bærekraft Emneplan

Engelsk emnenavn
Sewing and design for sustainability
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Søm og design for bærekraft skal gi studentene en teoretisk og praktisk forståelse av fagområdet. Emnet bygger på kunnskaper og ferdigheter i tekstil og design;fra første studieår. I emnet fokuseres det;på tekstilt arbeid i to- og tredimensjonale form, samt;praktisering av design for bærekraft. Innholdet bør sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen hjelpemidler tillatt.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap;om skapende arbeid i to- og tredimensjonale form.
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, samt vedlikehold av redskap;og utstyr.
  • har kunnskap om;helse, miljø og sikkerhet (HMS);i materialbearbeiding og;verkstedarbeid.;
  • har kunnskap om;materialers og produkters livsløp og deres miljøpåvirkning.
  • har kunnskap om;prinsipper og praksiser i;design for bærekraft og;bærekrafttematikk i;kunst.

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan anvende;relevante materialer, teknikker og redskaper i arbeid med to- og tredimensjonal form.
  • kan anvende;digitale medier;i;skapende arbeid og;formidling.
  • kan anvende fagbegrep;og fagteori;om materialer og design for bærekraft i akademisk tekst.
  • kan beskrive produkters livsløp og praktisere design for bærekraft i design-, kunst og håndverk.
  • kan anvende HMS-tiltak;i materialbearbeiding og;verkstedarbeid.;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan tilrettelegge for undervisning;i idéutvikling og design- og håndverksprosess.
  • kan;reflektere over sammenhenger mellom design, produkt, materialer, helse og miljø.

Arbeids- og undervisningsformer

I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes;aktiv deltagelse i undervisningen.;Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
  • har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon.
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

Generell Kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 1. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:;;;;;

  • Arbeidskrav 1 emne 1: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord.; Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 2 emne 1: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord. Arbeidskravet skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 3 emne 1: Et skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10%. Dette kan i tillegg innebære muntlig framføring på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 4 emne 1: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Opptakskrav

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Emneansvarlig

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn med omfang på seks timer.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Emneoverlapp

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.