Programplaner og emneplaner - Student
FKH2002 Søm og design for bærekraft Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Sewing and design for sustainability
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2022/2023
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- 
    
Innledning
Emnet Søm og design for bærekraft skal gi studentene en teoretisk og praktisk forståelse av fagområdet. Emnet bygger på kunnskaper og ferdigheter i tekstil og design;fra første studieår. I emnet fokuseres det;på tekstilt arbeid i to- og tredimensjonale form, samt;praktisering av design for bærekraft. Innholdet bør sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.;
 - 
    
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap;om skapende arbeid i to- og tredimensjonale form.
 - har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, samt vedlikehold av redskap;og utstyr.
 - har kunnskap om;helse, miljø og sikkerhet (HMS);i materialbearbeiding og;verkstedarbeid.;
 - har kunnskap om;materialers og produkters livsløp og deres miljøpåvirkning.
 - har kunnskap om;prinsipper og praksiser i;design for bærekraft og;bærekrafttematikk i;kunst.
 
Ferdigheter;
Studenten;
- kan anvende;relevante materialer, teknikker og redskaper i arbeid med to- og tredimensjonal form.
 - kan anvende;digitale medier;i;skapende arbeid og;formidling.
 - kan anvende fagbegrep;og fagteori;om materialer og design for bærekraft i akademisk tekst.
 - kan beskrive produkters livsløp og praktisere design for bærekraft i design-, kunst og håndverk.
 - kan anvende HMS-tiltak;i materialbearbeiding og;verkstedarbeid.;
 
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan tilrettelegge for undervisning;i idéutvikling og design- og håndverksprosess.
 - kan;reflektere over sammenhenger mellom design, produkt, materialer, helse og miljø.
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes;aktiv deltagelse i undervisningen.;Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;
 - 
    
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen som inkluderer:;
- Material- og teknikkutprøvinger.
 - Ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
 - Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord.
 
Eksamensresultat kan påklages.;
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
 - 
    
Sensorordning
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
 - 
    
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav:;Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå,;
 - 
    
Emneansvarlig
 - 
    
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;FKH2000 Kunst og håndverk 2.