EPN-V2

FKH2001 Tre og metall Emneplan

Engelsk emnenavn
Wood and metall
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;

Anbefalte forkunnskaper

The student must have been admitted to the study programme.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
  • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
  • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.

Ferdigheter;

Studenten;

  • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
  • kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
  • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
  • har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;

Arbeids- og undervisningsformer

ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER;

Undervisningen organiseres;i;en;verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.;

Arbeids- og undervisningsformer er:;

  • forelesninger, seminarer og individuelt studium;
  • faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid,;opplæring i bruk av maskiner;
  • gruppearbeid, prosjektarbeid;
  • feltstudier;
  • varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;

;

Praktisk skapende arbeid omfatter området;harde materialer; tre og metall . I harde materialer;er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form.;Gjennom arbeidet;vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier;kan benyttes som;kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.;

Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.;

Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet; tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;

Arbeidskrav:;

  • Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
  • ;Gjennomført;Maskinopplæring
  • ;Praktiske eksempler på teknikker
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen

Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;

  • Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;

Eksamensresultatet kan påklages.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;

Sensorordning

Through practical training at a pharmacy, the students will gradually develop a basis for mastering the professional role of a pharmacist with a master’s degree ( provisorfarmasøyt). The period of practical training will allow the students to practise applying their knowledge and to acquire skills that can only be learnt through practice. They should be able to contribute to promoting health and quality of life for individuals and society by actively using their expertise on pharmaceuticals at an advanced level. Considerable emphasis is placed on communication in connection with focus on solving drug related problems, medication reviews and cooperation with other health personnel. Special attention will be devoted to communication with vulnerable patient groups and challenges relating to intercultural communication. The students will reflect on their own progress and future role as a pharmacist.

Opptakskrav

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can discuss the role and importance of pharmacists in cooperation with other health service professions
  • can describe and discuss various aspects of managing a pharmacy and being a pharmacist
  • can critically assess the effects, side effects and use of pharmaceuticals in the prevention and treatment of physical and mental illnesses
  • can critically assess problems relating to drug administration, clinical pharmacy and other pharmaceutical services
  • can explain digital solutions in the health service and related legal challenges
  • can discuss the development of the pharmacy profession from a sustainability perspective

Skills

The student 

  • can analyse, adapt and give advice on advanced pharmaceutical therapy and drug administration in cooperation with other health personnel, next of kin and patients
  • can cooperate and communicate with a high degree of independence with people from different backgrounds and cultures
  • can use their professional knowledge at an advanced level to identify and manage issues relating to pharmaceuticals, guide and facilitate user participation when dispensing prescription medicines and selling medical and other pharmacy products as a contribution to maintaining patient safety
  • can critically assess the quality assurance system in pharmacies
  • can carry out structured medication reviews in cooperation with other health personnel in the health service
  • masters independent and responsible professional practice in accordance with acts, regulations, professional ethical guidelines and industry standards

General competence

The student 

  • can communicate their pharmaceutical knowledge with professional confidence, both in writing and verbally, to relevant groups, and can document the healthcare provided
  • can use their professional knowledge in cooperation with other health personnel, the authorities and general public to contribute to ensuring optimal pharmaceutical treatment and equitable pharmaceutical services
  • can analyse and reflect on ethical issues in pharmaceutical practice, show respect for users of pharmaceutical services and provide guidance that safeguards the integrity and rights of users
  • can critically reflect on their own limitations and be conscious of their own work and profession, and the pharmacist’s role in the pharmacy, society and in cooperation with other health personnel
  • can use observations and experience from pharmacies as a basis for developing their own leadership role

Emneoverlapp

The course comprises two months’ supervised practical training at a pharmacy. The work and teaching methods also comprise lectures and seminars where students work on assignments. Digital learning resources will be actively used in the course.

Discussion between the programme lecturers, practical training supervisors and students is facilitated via digital tools. Students will be closely followed up by a supervisor at the pharmacy and have regular supervisory sessions.

During the period of practical training, the students will work individually on written assignments relating to the training.