EPN-V2

FKH2001 Wood and metall Course description

Course name in Norwegian
Tre og metall
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;

Recommended preliminary courses

The teaching will consist of participation in lectures, discussions and independent project assignment work. Exercises and individual knowledge tests (multiple choice) will be added continuously during the first part of the teaching period. Practical use of BIM-based software for the collection of information, calculations and assessments and presentation of solutions is taught by means of brief courses, self-study and exercises.

The students will work in groups of 3-5 on developing solutions and proposing measures for implementation. The work shall be presented as an academic project report. Emphasis is placed on identifying innovative ways of working and cooperating.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
  • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
  • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.

Ferdigheter;

Studenten;

  • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
  • kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
  • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
  • har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;

Teaching and learning methods

ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER;

Undervisningen organiseres;i;en;verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.;

Arbeids- og undervisningsformer er:;

  • forelesninger, seminarer og individuelt studium;
  • faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid,;opplæring i bruk av maskiner;
  • gruppearbeid, prosjektarbeid;
  • feltstudier;
  • varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;

;

Praktisk skapende arbeid omfatter området;harde materialer; tre og metall . I harde materialer;er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form.;Gjennom arbeidet;vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier;kan benyttes som;kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.;

Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.;

Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet; tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.;

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;

Arbeidskrav:;

  • Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
  • ;Gjennomført;Maskinopplæring
  • ;Praktiske eksempler på teknikker
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;

Assessment

Individuell mappeeksamen

Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;

  • Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;

Eksamensresultatet kan påklages.;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Grading scale

The development of sustainable, innovative building solutions relies on information from many sources and advanced calculations with good visualisations. It is not possible to achieve this without using building information modelling (BIM) and processes adapted to the use of digital tools. The course supports the operational use of the knowledge and skills that the students have acquired in the other courses in the programme.

The course provides a thorough review of the concept of BIM. It provides an overview of the development of digital programs, principles and processes and shows how BIM-based solutions can be used in different contexts. The course focuses on topics such as digital planning for the whole service life of a building (cradle to grave), BIM-based design and building processes, and BIM as a driving force for innovation and sustainability. The teaching emphasises cooperation with business and industry in the form of active enterprises, professional environments and research communities in the Oslo region.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student has:

· advanced knowledge of the use of BIM-based solutions (software and processes) for digital planning, throughout the building's life cycle

· knowledge of the benefits of taking an innovative, interdisciplinary approach to solving work assignments

· in-depth knowledge of the latest developments in digital design and Construction.

Skills:

The student is capable of:

  • using software that supports the development and implementation of building solutions
  • using methods and standards for interdisciplinary exchange of information between the parties involved in the design of a building and the construction process
  • assessing how the digital interaction between design, construction and the production process can be improved.

General competence:

The student is capable of:

· using digital BIM-based solutions in the development and production of innovative solutions in the field

· using scholarly publications as support in problem-solving

· in cooperation with others, contributing to academic research in information systems for building technology and structural engineering.

Admission requirements

None.

Overlapping courses

Portfolio assessment subject to the following requirements:

1. Individual Revit project (deliver file with BIM model), weighted approx. 30 %

2. 3-5 individual knowledge tests, the average score of the tests combined is weighted a total of approx. 30 %

3. Academic report prepared in groups of 3-5 students, approx. 10-15 pages, weighted approx. 40 %.

Each student's work will be assessed together as a portfolio with one individual grade at the end of the semester, but the three parts that make up the portfolio must be assessed as 'pass' in order for the student to pass the course. The weights are approximate and included here to provide additional information to the students on how their work is assessed. The size of the group will be taken into account when assessing the group report. Students who are absent from individual knowledge tests may be given up to one opportunity to take a new knowledge test. Alternatively, the student may submit one written report if he or she is prevented from attending the knowledge test. Detailed guidelines for the project assignment will be published in Canvas.

The overall assessment can be appealed. If a student fails the portfolio assessment, he/she is given one opportunity to resubmit the portfolio.