Studieinfo emne FK3100 2022 HØST
FK3100 Profesjonsutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. Lærernes kjerneoppgave er å fremme elvenes læring og utvikling. Dette krever også at læreren utvikler seg både profesjonelt og personlig. Derfor er lærerens profesjonelle utvikling hovedfokus i dette emnet. Dette er viktig for å være i stand til å møte et samfunn i stadig forandring, mestre utfordringer dette medfører og hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever god problemløsningsevne og kritisk refleksjonsevne på forskjellige nivåer. Sentralt står det å møte ulike problemstillinger, caser og scenarier fra skolehverdagen og øve seg på å analysere og løse slike problemstillinger selvstendig og sammen med andre. I undervisning skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
- har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
- har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
- har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
- kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
- kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
- kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
- kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
- kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
- kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
- har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
- kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig
Innhold
- Profesjonell utvikling
- Case-studier
- Svømming og livberging
- Dans
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse i seminarer.
- Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
- Utviklingsvideo av egenferdighet i svømming (ca. 5-10 minutter): fokus på egenutvikling ved å filme i oppstarten av svømmeundervisningen og slutten.
- Video av danseforestilling og logg som knytter forestillingen til relevant faglitteratur.
- Gjennomført livredningsprøve utendørs.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen uten forberedelsestid, ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.