EPN-V2

FK3100 Profesjonsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development
Studieprogram
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. Lærernes kjerneoppgave er å fremme elvenes læring og utvikling. Dette krever også at læreren utvikler seg både profesjonelt og personlig. Derfor er lærerens profesjonelle utvikling hovedfokus i dette emnet. Dette er viktig for å være i stand til å møte et samfunn i stadig forandring, mestre utfordringer dette medfører og hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever god problemløsningsevne og kritisk refleksjonsevne på forskjellige nivåer. Sentralt står det å møte ulike problemstillinger, caser og scenarier fra skolehverdagen og øve seg på å analysere og løse slike problemstillinger selvstendig og sammen med andre. I undervisning skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer.;

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
  • har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
  • har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget

Ferdigheter

Studenten;

  • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
  • kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
  • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
  • kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
  • kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
  • kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig

Innhold

Praksis i tredje semester inneholder 20 dager veiledet praksis

Vurdering skal støtte opp om læring og utvikling hos den enkelte student. I vurderingen vektlegges progresjon særlig når det gjelder faglig trygghet. Studenten har rett til jevnlig veiledning slik at de hele tiden er orientert om hvordan de fungerer vurdert opp mot læringsutbyttene for den enkelte praksisperiode. Vurderingsmøtet mellom praksislærere og kontaktlærere er et viktig treffpunkt for denne vurderingen.

I hver praksisperiode skriver studenten refleksjonslogger. Praksislærer setter innholdskrav for loggen, men den skal som minstekrav inneholde en egenvurdering. Egenvurderingen inngår som en del av vurderingsgrunnlaget for praksislærer.

Praksislærer skriver vurderingsrapport etter avsluttet praksisperiode etter hvert semester. Kriteriene for vurderingen er profesjonstemaene og læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen. Vurderingen av studentene foregår i samarbeid mellom praksislærer, praksisskolens rektor og kontaktlærer fra høgskolen. Praksislærer har ansvar for at vurderingsarbeidet blir gjennomført, og setter karakter. Praksisopplæringen vurderes med karakteruttrykket «bestått/ikke bestått».

Studenter som står i fare for å ikke bestå en praksisperiode skal ha melding om dette senest midtveis i hver praksisperiode. Ved «ikke bestått praksis» må praksisperioden gjennomføres på nytt. Hvis praksisperioden blir vurdert til «ikke bestått» ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere spesifisering av bestemmelsene, se forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse i seminarer.;
  • Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
  • Utviklingsvideo av egenferdighet i svømming (ca. 5-10 minutter): fokus på egenutvikling ved å filme i oppstarten av svømmeundervisningen og slutten.;
  • Video av danseforestilling og logg som knytter forestillingen til relevant faglitteratur.;
  • Gjennomført livredningsprøve utendørs.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen uten forberedelsestid, ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om hvordan bruke mangfoldet i klasserommet som en ressurs i undervisningen
  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
  • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen
  • kan legge til rette for demokratisk praksis i klasserommet

Sensorordning

Arbeidskrav knyttet til praksis

Studenten skal levere skriftlige veiledningsgrunnlag med didaktiske og fagdidaktiske vurderinger for all undervisning de har ansvar for. Arbeidskrav knyttet til praksis framkommer i emneplanen for profesjonsfaget (emne 1 og 3) og emneplanen for språk og læring (emne 2). Studenter som tar norskspråklige emner kan også ha arbeidskrav knyttet til praksis. Dette fremkommer i emneplanene

Obligatorisk deltakelse

Veiledet observasjon og veiledet praksis utgjør en sentral del av studiet. Deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk og krever derfor 100% oppmøte (jf. Retningslinjer for praksisopplæringen ved grunnskole- og faglærerutdanningen, fakultetet LUI). Manglende deltakelse medfører at studenten ikke vil kunne få vurdert praksisperioden. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.