EPN-V2

FEPE2100 Statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnene YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200, YLHOD1200, YLHOH2000, YLHOD2000, YLHOH2100, YLHOD2100, YLHOH2200, YLHOD2200, YLHOH3000, YLHOD3000, YLHOH3100 og YLHOD3100 skal være gjennomført og bestått før studenten kan levere bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
  • kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
  • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten:

  • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
  • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
  • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
  • kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
  • gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponensisal og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
  • utføre grunnleggende sannsynlighetsregning og parameterestimering
  • sette opp konfidensintervaller og utføre hypotesetester for normalfordelte og binomisk fordelte data
  • utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
  • løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer og/eller studentassistent.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med inntil 4 studenter. Når flere enn to skriver sammen skal drøfting og konklusjon skrives individuelt, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del. Omfang: 7000 ord (+/-10%) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurdering og eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Sensorordning

Emnet inneholder vitenskapsteori og forskningsmetode rettet mot yrkesfaglige og profesjonsfaglige problemstillinger.

Temaer

  • forskning og forskningsprosessen
  • forskningsetikk
  • vitenskapsteori
  • planlegging og gjennomføring av fagdag