Programplaner og emneplaner - Student
FARMAPRA10 Apotekpraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pre-registration Training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom praksisstudier i apotek skal studentene gradvis opparbeide et grunnlag for farmasøytisk skjønn og til å mestre yrkesrollen som reseptarfarmasøyt.
Studentene skal anvende faglig kunnskap for å løse aktuelle farmasøytiske oppgaver i apotek. De skal tilegne seg ny kunnskap, nye ferdigheter og utvikle yrkesetiske holdninger som bare kan læres i praksis. Studieoppholdet i apotek skal gi studentene anledning til å trene på reelle arbeidssituasjoner, der målet er å forberede studentene best mulig til en forsvarlig og selvstendig yrkesutøvelse.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
Apotekfarmasi, 20 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om farmasøytrollen innenfor apotekets kjerneområder
- har bred kunnskap om legemiddelhåndtering i apotek
- har innsikt i apotekdrift, kvalitetssystemer og internkontroll
- har bred kunnskap om human- og veterinærmedisinsk legemiddelbehandling
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta selvstendige vurderinger og ekspedere legemidler etter resept og rekvisisjon ihht lover og forskrifter
- behersker veiledning og faglig rådgivning som bidrar til forsvarlig og medisinsk riktig legemiddelbruk
- kan identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer
- kan i dialog med apotekbrukere gi råd om selvmedisinering og informere om livsstilsfaktorers innvirkning på helsen
- kan utføre farmasøytiske tjenester i apotek
- kan bedømme når egenomsorg er tilstrekkelig og når pasienten må henvises til annet helsepersonell
- kan bruke og følge opp internkontrollsystemer, herunder apotekets prosedyrer og avviksystem
- kan arbeide kunnskapsbasert, og dokumentere og formidle sin faglige kunnskap til alle brukere av apoteket
- kan reflektere over og være kritisk til eget arbeid, egen profesjon og farmasøytens rolle i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle empatisk, respektfullt og med likeverd som fremmer autonomi og medbestemmelse for alle brukere av apoteket
- kan identifisere, reflektere over og håndtere faglige og etiske utfordringer i apotekhverdagen
- behersker tverrkulturell kommunikasjon
- kan samhandle tverrprofesjonelt til det beste for pasientene
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene har blitt introdusert til praksis i tidligere emner. I praksisoppholdet vil studentene være hovedsakelig i primærapotek eller sykehusapotek. De får tett oppfølging av veileder i apoteket og har jevnlige faglige veiledningsmøter. Studieopplegget i praksis er strukturert i tråd med «Håndbok for studieopphold i apotek» og utdanningens eget praksishefte, som blant annet inneholder obligatoriske oppgaver. Oppgavene godkjennes delvis av veileder i apoteket og delvis av lærere på utdanningen. Det legges også opp til samarbeid og tilbakemelding fra andre studenter via digitale verktøy.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- alle obligatoriske oppgaver knyttet til praksis, som definert i praksisheftet
Vurdering og eksamen
Praksis
Vurderingsinnhold: Kriterier for praksis
Vurderingsform: Midtveisvurdering og sluttvurdering
Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse og øvrige kriterier for praksisperioden.
For å kunne fremstille seg til eksamen må ekstern praksis i apotek være bestått.
Eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell praktisk eksamen, inntil 120 min.
Hjelpemidler ved eksamen
Relevante oppslagsverk og kalkulator. For detaljer, se retningslinjer publisert på nett.
Vurderingsuttrykk
Praksis: Bestått - ikke bestått
Eksamen: Bestått - ikke bestått
Sensorordning
Praksis: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Endelig vedtak om bestått - ikke bestått fattes av universitetet
Eksamen: En ekstern og en intern sensor vurderer alle kandidatene