Programplaner og emneplaner - Student
FARMAPRA10 Apotekpraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pre-registration Training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom praksisstudier i apotek skal studentene gradvis opparbeide et grunnlag for farmasøytisk skjønn og til å mestre yrkesrollen som reseptarfarmasøyt.
Studentene skal anvende faglig kunnskap for å løse aktuelle farmasøytiske oppgaver i apotek. De skal tilegne seg ny kunnskap, nye ferdigheter og utvikle yrkesetiske holdninger som bare kan læres i praksis. Studieoppholdet i apotek skal gi studentene anledning til å trene på reelle arbeidssituasjoner, der målet er å forberede studentene best mulig til en forsvarlig og selvstendig yrkesutøvelse.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
Apotekfarmasi, 20 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om farmasøytrollen innenfor apotekets kjerneområder
- har bred kunnskap om legemiddelhåndtering i apotek
- har innsikt i apotekdrift, kvalitetssystemer og internkontroll
- har bred kunnskap om human- og veterinærmedisinsk legemiddelbehandling
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta selvstendige vurderinger og ekspedere legemidler etter resept og rekvisisjon ihht lover og forskrifter
- behersker veiledning og faglig rådgivning som bidrar til forsvarlig og medisinsk riktig legemiddelbruk
- kan identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer
- kan i dialog med apotekbrukere gi råd om selvmedisinering og informere om livsstilsfaktorers innvirkning på helsen
- kan utføre farmasøytiske tjenester i apotek
- kan bedømme når egenomsorg er tilstrekkelig og når pasienten må henvises til annet helsepersonell
- kan bruke og følge opp internkontrollsystemer, herunder apotekets prosedyrer og avviksystem
- kan arbeide kunnskapsbasert, og dokumentere og formidle sin faglige kunnskap til alle brukere av apoteket
- kan reflektere over og være kritisk til eget arbeid, egen profesjon og farmasøytens rolle i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten;
- kan handle empatisk, respektfullt og med likeverd som fremmer autonomi og medbestemmelse for alle brukere av apoteket
- kan identifisere, reflektere over og håndtere faglige og etiske utfordringer i apotekhverdagen
- behersker tverrkulturell kommunikasjon
- kan samhandle tverrprofesjonelt til det beste for pasientene
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling samt analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Fagspesifikt valgt område 13 studiepoeng
- Vitenskapelig metode 2 studiepoeng
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- alle obligatoriske oppgaver knyttet til praksis, som definert i praksisheftet
Vurdering og eksamen
Bestått andre studieår.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
- har grunnleggende kunnskap om sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
- kjenner til styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
- kjenner til forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan
- kan nyttiggjøre seg forskningsbasert kunnskap og planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre, i tråd med faglige krav til gjennomføring av oppgaven
- kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
- kan beskrive, analysere og diskutere oppgavens tema og problemstilling opp mot annen publisert vitenskap
- kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisning på en enhetlig og korrekt måte
- har evne til muntlig og skriftlig faglig/vitenskapelig refleksjon og selvstendig vurdering av egen bacheloroppgave
- kan drøfte, vurdere og argumentere for egne meninger gjennom opposisjon- og respondentskap
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid
Vurderingsuttrykk
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden ved universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer labøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på lab.
Internasjonalisering
Det legges til rette for at studenter kan ta bacheloroppgaven ved en samarbeidsinstitusjon i utlandet. Undervisningen i FARMA3900 vil foregå dels på norsk og dels på engelsk, og kan tilbys på engelsk i sin helhet for internasjonale studenter ved behov. Studentene kan velge om de vil skrive sin bacheloroppgave på engelsk eller norsk. Studenter som reiser ut må skrive oppgaven på engelsk dersom utvekslingsoppholdet er utenfor Skandinavia.
Sensorordning
Praksis: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Endelig vedtak om bestått - ikke bestått fattes av universitetet
Eksamen:;En ekstern og en intern sensor vurderer alle kandidatene