EPN-V2

FARMA3100 Samfunnsfarmasi og epidemiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Pharmacy and Epidemiology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv. Hovedvekt er lagt på fagområder innen samfunnsfarmasi og legemiddelepidemiologi. Sentralt er legemiddelbrukere i ulike livsfaser og med ulike sykdommer, med fokus på individtilpasset oppfølging og informasjon om riktig legemiddelbruk. Det generelle faginnholdet settes inn i et samfunnsperspektiv om medisinering og medikalisering i ulike livsløp og sykdomsgrupper.

    Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

    • Samfunnsfarmasi,;4 studiepoeng
    • Epidemiologi, 3 studiepoeng
    • Statistikk, 3 studiepoeng
  • Forkunnskapskrav

    Bestått andre studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
    • har bred kunnskap om farmasøytiske tjenester
    • kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
    • kjenner til informasjonsbehov til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer
    • kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
    • kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
    • kjenner til sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre kildesøk og gi legemiddelinformasjon til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer og ulikt informasjonsbehov
    • kan anvende epidemiologiske begreper
    • kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
    • kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i legemiddelrelaterte problemstillinger i samfunnet
    • kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
    • kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
    • kan bidra til innovasjon og entrepenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer, prosjektarbeid, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med mappe-oppgaver. Gjennom en veksling mellom teoretiske forelesninger og praktiske studentøvelser i etterlevelse (ulike farmasøytiske formuleringer) tilrettelegges det for at studentene skal lære seg mer om utfordringer ved legemiddelbruk i ulike livsløp og for ulike sykdommer. Studentene skal lære seg statistiske begreper og epidemiologi gjennom datalab og kritisk artikkelvurdering. Canvas og Open EdX er emnets digitale verktøy.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid samt seminar med muntlig fremlegg
    • digital historiefortelling om egne utfordringer ved etterlevelse av legemiddelbruk
    • prosjektoppgave i gruppe på 4-6 studenter med pitch om innovasjon og entrepenørskap
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Kombinert eksamen

    1) Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min.

    2) Individuell mappe bestående av 2 skriftlige oppgaver, inntil 2000 ord per oppgave;

    Det gis en samlet karakter basert på følgende vekting av eksamensdelene: Muntlig eksamen 60 %, mappe 40 %. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Ved fastsetting av karakter på mappen teller hver oppgave i mappen likt, men karakteren på mappen blir F dersom en av oppgavene blir vurdert til F.

    Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen (mappe) av eksamen.

    Ny eksamen: Dersom studenten får karakteren F på en av eksamensdelene, må denne delen tas på nytt. Dersom mappen har fått karakteren F, må studenten omarbeide den delen/ de delene som har fått F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Muntlig: Ingen hjelpemidler tillatt

    Mappe: Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Muntlig: En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelser.

    Mappe: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.