Programplaner og emneplaner - Student
FARMA3100 Samfunnsfarmasi og epidemiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Pharmacy and Epidemiology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet omhandler legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv. Hovedvekt er lagt på fagområder innen samfunnsfarmasi og legemiddelepidemiologi. Sentralt er legemiddelbrukere i ulike livsfaser og med ulike sykdommer, med fokus på individtilpasset oppfølging og informasjon om riktig legemiddelbruk. Det generelle faginnholdet settes inn i et samfunnsperspektiv om medisinering og medikalisering i ulike livsløp og sykdomsgrupper.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Samfunnsfarmasi,;4 studiepoeng
- Epidemiologi, 3 studiepoeng
- Statistikk, 3 studiepoeng
-
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
- har bred kunnskap om farmasøytiske tjenester
- kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
- kjenner til informasjonsbehov til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
- kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
- kjenner til sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre kildesøk og gi legemiddelinformasjon til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer og ulikt informasjonsbehov
- kan anvende epidemiologiske begreper
- kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
- kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i legemiddelrelaterte problemstillinger i samfunnet
- kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
- kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
- kan bidra til innovasjon og entrepenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer, prosjektarbeid, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med mappe-oppgaver. Gjennom en veksling mellom teoretiske forelesninger og praktiske studentøvelser i etterlevelse (ulike farmasøytiske formuleringer) tilrettelegges det for at studentene skal lære seg mer om utfordringer ved legemiddelbruk i ulike livsløp og for ulike sykdommer. Studentene skal lære seg statistiske begreper og epidemiologi gjennom datalab og kritisk artikkelvurdering. Canvas og Open EdX er emnets digitale verktøy.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid samt seminar med muntlig fremlegg
- digital historiefortelling om egne utfordringer ved etterlevelse av legemiddelbruk
- prosjektoppgave i gruppe på 4-6 studenter med pitch om innovasjon og entrepenørskap
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen
1) Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min.
2) Individuell mappe bestående av 2 skriftlige oppgaver, inntil 2000 ord per oppgave;
Det gis en samlet karakter basert på følgende vekting av eksamensdelene: Muntlig eksamen 60 %, mappe 40 %. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Ved fastsetting av karakter på mappen teller hver oppgave i mappen likt, men karakteren på mappen blir F dersom en av oppgavene blir vurdert til F.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen (mappe) av eksamen.
Ny eksamen: Dersom studenten får karakteren F på en av eksamensdelene, må denne delen tas på nytt. Dersom mappen har fått karakteren F, må studenten omarbeide den delen/ de delene som har fått F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Muntlig: Ingen hjelpemidler tillatt
Mappe: Alle hjelpemidler tillatt
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Muntlig: En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelser.
Mappe: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.