Programplaner og emneplaner - Student
FARMA2210 Fysiologi og farmakologi 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physiology and Pharmacology 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Forkunnskapskrav
Kalkulator og Kjemidata (tabellverk) av Bjørn Pedersen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om generell farmakologi, farmakodynamikk og farmakokinetikk
- har kunnskap om oppbygging, struktur og funksjon av det perifere nervesystem, det endokrine system, immunsystemet, muskel- og skjelettsystemet og fordøyelsessystemet
- kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
- kjenner til utvalgte sykdomstilstander med hensyn til etiologi, patofysiologi, symptomatologi og risikofaktorer
- kjenner til behandlingsprinsipper for de utvalgte sykdomstilstandene
- kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og effekter av legemidler ved utvalgte sykdommer
- kan gjøre rede for cellulære virkningsmekanismer, farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
- kan gjøre rede for aktiveringsmekanismer, funksjon og regulering av immunforsvaret
- kjenner til forutsetningene for immunologisk hukommelse og vaksinering
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om utvalgte legemidlers virkningsmekanisme, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling
- kan diskutere og kommunisere faglige problemstillinger vedrørende legemiddelbehandling av utvalgte sykdomstilstander
- kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
- har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte sykdomstilstander
- har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte sykdomstilstander
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning» og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på høgskolen vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med tilhørende seminar (PBL) og laboratoriekurs
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.