EPN-V2

FARMA2210 Fysiologi og farmakologi 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiology and Pharmacology 1
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om opplæringsloven, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter, og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
  • har kunnskap om fagområdet design, kunst og håndverks tradisjoner og ideologiske ståsted i et historisk og samtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og aktuell forskning knyttet til undervisning, læring og vurdering innen fagområdet og læreplanverkets tverrfaglige temaer
  • har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer som egner seg i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
  • har kunnskap om rammefaktorer og HMS-arbeid i skoleverkstedene, og kjenner til lover og forskrifter som regulerer dette

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • kan analysere og vurdere læreplaner, og drøfte fagteori og innhold i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
  • kan begrunne og drøfte fagområdets egenart og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
  • kan vurdere elevers praktisk skapende arbeid og faglige kompetanse, og legge til rette for at elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfellesskap
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
  • kan formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig

Forkunnskapskrav

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og konkretiseringsmateriale.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-3500 ord).

Eksamen kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.