EPN-V2

FARMA1100 Farmasøytisk kjemi I Emneplan

Engelsk emnenavn
Pharmaceutical Chemistry I
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter generelle kjemiske teorier og prinsipper, samt noen grunnleggende prinsipper for legemiddelfremstilling.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Generell kjemi 8 studiepoeng
  • Galenisk farmasi 2 studiepoeng

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for det periodiske system, atomets oppbygning, elektronkonfigurasjon og kjemisk binding samt molekylers inter- og intramolekylære krefter
  • kan beskrive fysikalske egenskaper til væsker, gasser, løsninger og faste stoffer
  • kan gjøre rede for redoksreaksjoner og kjemiske reaksjoner i vandig miljø
  • kan gjøre rede for fysikalske egenskaper til kolloider og disperse systemer
  • kan gjøre rede for termodynamiske prinsipper
  • har kunnskap om løselighet og oppløsningshastighet

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre støkiometriske beregninger og konsentrasjonsberegninger
  • kan utføre, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte kjemiske forsøk
  • kan utføre likevektsberegninger og forutse effekter av ytre påvirkninger på systemer i likevekt
  • kan utføre syre-baseberegninger, herunder bufferberegninger

Generell kompetanse

Studenten

  • har et ansvarsbevisst og reflektert forhold til laboratoriearbeid
  • kan praktisere gode laboratorierutiner og arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, selvstudier og laboratoriekurs. Praktiske ferdigheter erverves gjennom praktisk laboratoriearbeid. Laboratoriekurset inneholder også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs og seminarer med veiledet gruppearbeid
  • laboratorierapporter etter gitte kriterier
  • 3-4 skriftlige tester, ca. 1 times varighet

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Sensorordning: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Kalkulator og Kjemidata (tabellverk) av Bjørn Pedersen

Pensumliste

Pensum utgjør totalt ca. 500 sider

Chang, R., & Goldsby, K. A. (2014). General chemistry: The essential concepts (7. utg.). New York: McGraw-Hill. [375 sider]

Gjelstrup Kristensen, H. (2008). Almen farmaci (4. utg.). København: Odontologisk Boghandel & Forlag. [55 sider]

*Høgskolen i Oslo og Akershus. Farmasiutdanningen (Red). (2015). Laboratoriekompendium . Oslo: HiOA. [40 sider]

*Vekter og veiing i apotek. (1997). Temaskriv fra Norges Apotekerforbund. Vedlegg til. Rundskriv, 31/97 . [25 sider]

* Deles ut av foreleser

Relevante forskningsartikler og selvvalgt litteratur relatert til Videreutdanningen

(Pensumliste ajour: 29.08.2016, Biblioteket P48/kr)